اهميت اين مدارس در سالهاي پاياني حكومت رضاشاه به حدي ر آكادمي ژرف انديش كه فرزندان وي نيز در مدارس انوشيروان دادگر و فيروزبهرام به تحصيل مشغول شدند. در دوران حكومت رضاشاه دو مدرسه دخترانه و پسرانه زرتشتي انوشيروان دادگر و فيروز بهرام در تهران تأسيس يافتند و تبديل به مهمترين مدارس كشور شدند به طوري كه فرزندان رضاشاه و خاندانهاي بزرگ در آنها مشغول به تحصيل گرديدند. دبيرستان پسرانه ماركار با مجموع ۲۸۳ دانشآموز كه از اين تعداد ۲۲۸ نفر در مقطع ابتدايي و ۵۵ دانشآموز در مقطع دبيرستان به تحصيل ميپرداختند و ۱۰ نفر نيز بهعنوان معلم در اين مدرسه مشغول بودند؛ ۲- دبستان پسرانه نصرت آباد كه با مجموع ۳۷ دانشآموز؛ ۳- دبستان پسرانه علي آباد با مجموع ۳۵ دانش آموز؛ ۴- دبستان پسرانه شيرين بابا خندان تفت كه با مجموع ۳۲ دانشآموز؛ ۵- دبستان پسرانه زين آباد با مجموع ۱۹ دانشآموز؛ ۶- دبستان پسرانه چم با مجموع ۲۰ دانشآموز (اول تا پنجم ابتدايي)؛ ۷- افزون بر مدارس فوق پرورشگاه پسرانه پشوتن نيز با ۴۱ نفر به صورت شبانه روزي به فعاليت ميپرداخت. ۶ - پژوهشگران، اماكن مختلفي را براي محل تشكيل تئاتر نكيسا معرفي كردهاند كه به نظر ميرسد ناشي از تغيير مكان اين گروه تئاتر در دوره فعاليت خود باشد.
آزيتا حيدري تئاتر گروه نكيسا را يكي از گروههايي معرفي ميكند كه در سالن زرتشتيان اجرا داشتهاند اما براي گروه نكيسا محل ديگري را نيز به نام تئاتر نكيسا در چهارراه استانبول بهعنوان محل زمستاني تئاتر زرتشتيان معرفي كرده است. وي در جلد اول سفرنامهاش ذيل عنوان «ذكر بعض المشاهد الكريمة بخارج المدينة الشـريفة» بقيع و بقعههاي آن را توصيف كرده است (ابنبطوطه، ۱۴۱۷، ج1، صص361-360). د 1307ق) در سال 1290 قمري (افندي باش، ۲۰۰۸، صص45ـ44) و صادق پاشا در سال 1297 قمري (صادق پاشا، ۱۹۹۹، ص129) سفرنامهنويسان اين قرن هستند كه مشاهد معروف و شناختهشده بقيع را همانند دو قرن گذشته گزارش كردهاند؛ با اين تفاوت كه برخي از ايشان به محلي مخصوص شهداي حره اشارهكردهاند (برتون، بيتا، ج2، ص170؛ بوركهارت، ۲۰۰۷، ج2، ص146؛ مكناسي، ۲۰۰۳، ص260) يا اينكه برخي از ايشان ساختمان يا وضع داخلي بقعهها را دقيقتر از ديگران توصيف كردهاند. در آن دوره دستگاههاي فتوكپي و پرينتر هم وجود نداشت بنابراين ايشان مجبور بود نتها را براي هركدام از هنرجويان بهطور جداگانه بنويسد.
شاعر امام علي(ع) را را فرمانروي افلاكيان ميداند و عظمت آسمان، زمين و كائنات در برابر گنبد و حرم، ايوان و بهطور كلي ساحت آن حضرت ناچيز ميبيند. حتي در عرفان قرون وسطي و بعد از آن مكتبـي به نام مكتب قبالاي پيامبرانه وجود دارد (۱۴۶ :۱۹۸۶ ,Green) البته علاقه حاسـيدها بيشتر بر الهام پيامبرانه بوده است تا عنوان پيامبري، حاسـيدها صـديق را بـا حضـرت موسي (ع) يكي مي دانند، چنان كه صديق مانند حضرت موسي (ع) پـيش روي خـدا مي ايستد و او را متقاعد مي كند و از او مي خواهد كه بنياسرائيل را نابود نكند. وي در كنفرانس خبري بعد از بازي توسط سرمربي تيمش لوييز انريكه مورد تمجيد قرار گرفت. بايگانيشده از روي نسخه اصلي در ۲۲ ژوئيه ۲۰۱۸. ۵ - در متن اصلي به اين صورت آمده است. صحنه؛ «در نمايشنامه به معناي زمينه و تزئينات قابل رويت صحنه نمايش است، اما به معناي وسيعتري هم آمده و آن وقتي است كه براي شعر و به ويژه داستان به كار برده ميشود و بيانگر مكان و زمان و محيطي است كه عمل داستاني در آن به وقوع ميپيوندد» (ميرصادقي، 1388: 347). در همه نمونههاي بررسي شده، صحنهپردازي و توجه به زمان و مكان و بيان مستقيم يا غيرمستقيم زمان و مكان ديده ميشود.
اين مدرسه پس از افتتاح و تا زمان تأسيس دبيرستان دخترانه انوشيروان دادگر در سال ۱۳۱۵ ه.ش در اختيار دبيرستان دخترانه قرار گرفت اما پس از آن دبيرستان پسرانه به فيروز بهرام منتقل گرديد (دبيرستان فيروز بهرام، ۲۵۳۵: ۴۰؛ ثبت دبيرستان فيروز بهرام در فهرست آثار ملي، ۱۳۸۰: ۲۹). اما خواجه هنگام ملاقات با قهرمان بخوبي از او استقبال كرده و بر اساس سنت هميشگي خويش او را با گشادهرويي، پذيرفته و احترام ميكند: خدمت كردم، سخت گرم بپر آكادمي ژرف انديش . اسكندر مقدوني سلسله هخامنشيان را نابود كرد، دارا را كشت ولي در حركت خود به شرق همه جا به مقاومتهاي سخت برخورد، از جمله سغد و باكتريا يكي از سرداران جنگي او بنام سپتامان ۳۲۷-۳۲۹ ق. در انتخابات سراسري سال 1997 ، حزب كارگر محافظهكاران را با قاطعيت شكست داد تا به تبعيد 18 سالهشان از دولت پايان دهد، و زماني كه توني بلر ، نخستوزير جديد، تيم وزراي خود را در 2 مي 1997 معرفي كرد، براون را به عنوان وزير دارايي منصوب كرد. فرانتس كافكا نويسنده بزرگ چكسلواكي در 3 ژوئيه سال 1883 در پراك و در يك خانواده يهودي چشم به جهان گشود پدرش تاجر سختگير و خشني بود و كافكا از كودكي از او وحشت داشت پس از اتمام تحصيلات از دانشگاه پراك درجه دكتراي حقوق گرفت مدتي در پراك به كارهاي حقوقي مشغول بود و سپس به پاريس رفت زندگي گذشته كافكا به شدت او را رنج مي داد و نفرت عجيبي او را در خود فرو مي برد به طوري كه با كمتر كسي دوستي داشت و بدبيني خاصي به مردم پيدا كرده بود از همان زمان كه دانشجويي بيش نبود مطالعه آثار ادبي نويسندگان بزرگ را آغاز نمود با نويسنده اي از اهالي آلمان به نام ماركس برود كه او هم يهودي بود دوستي نزديك داشت و اين شخص بارها كوشيد با بتواند كافكا را نسبت به جامعه و زندگي خوشبين كند .
برچسبها:
بازدید: