معرفی و خلاصهای از کتاب انسانشناسی زیستی، استاندفورد و دیگران (2022)

میرزا آقاخان کرمانی با انتشار «آیینة اسکندری» اندیشههایش را دربارة تاریخ ایران باستان ارایه کرد و به دنبال آن، نخستین رماننویسان ایرانی به رمان تاریخی گرایش پیدا کردند؛ این گرایش یادآور شور و شوقی است که نویسندگان کلاسیک فرانسه در قرن هفدهم میلادی به ایران باستان نشان دادند و در خلق آثارشان بیشتر از ترجمههای رمانهای فرانسوی الهام میگرفتند. دوره دوم تاریخ ایران - محمدعلی فروغی با تغییراتی در نوشتههای قبلی خود و با حذف تمدنهای باستانی، این کتاب را در 216 صفحه و در دو قسمت تنظیم کرد. 14-نوایی، عبدالحسین، شاه تهماسب صفوی (مجموعه اسناد و مکاتبات تاریخی، همراه با یادداشت های تفضیلی)، تهران: بنیاد فرهنگ ایران. رهبری مولف چند کتاب از جمله از مجموعه دانستنی­های قرآن؛ انسان پیش از تاریخ (پیدایش انسان)، قیامت در قرآن، قرآن و باستان­شناسی می­باشد. رویکرد پدیدارشناسانه به تجربۀ مشتری، شکل فکرکردن ما دربارۀ کسبوکار را تغییر داده است و از تمرکز بر ایجاد نتایج، به چگونگی اینکه فرد این نتایج را در فضای موردنظر و بهصورت منحصربهفرد تفسیر و تجربه میکند، تغییر جهت داده است. آیا نمی­توان نسبت به آنچه دیگران گفته­اند و ما هم تکرار می­کنیم، با دید تحلیلی و انتقادی نگریست و مجموعه نظریهها را با دیدی تحقیقی مورد تجزیه و تحلیل قرار داد و به نتیجه روشن­تری ر کتاب گردون؟


هنگامی که چند سال پیش یک اسکلت 9000 ساله در سواحل رودخانه کلمبیا در شمال غربی اقیانوس آرام کشف شد، استخوانشناسان با تخصص تنوع در شکلهای مختلف بدن انسانی از جمله افرادی بودند که علاقمند به شناسایی نسبتهای قومی این اسکلت بودند. اما در این متون نشانه هایی دالّ بر تسلط خیام بر زبان و ادب عربی و شناخت او از احوال شعر، ادب و شاعران عرب قبل از خود وجود دارد.من باب مثال ابوالحسن بیهقی صاحب تتمة صوان الحکمه در سال507 هجری قمری در معیّت پدر خود به حضور خیام ر کتاب گردونه و در ازای پرسشی از چگونگی و تفسیر یک بیت از اشعار موجود در حماسه ابوتمّام مورد محبت خیام قرار گرفته. «حمدیپور و کوکبی» (1391) پس از بررسی کمّی و مصوّرسازی ساختار انتشارات علمی در حوزۀ مدیریت اطلاعات در پایگاه «وبآوساینس» در سالهای 1988 تا 2009 به روش وبسنجی، به این نتیجه ر کتاب گردونند که ضریب همکاری نویسندگان از صفر در سال 1988 به 33/0 در سال 2009 ر کتاب گردونه است. از ابزارهایی است که نویسنده برای ایجاد طنز از آن بهره گرفته­است. این مسئله مانند شوکی است که در همان ابتدا به مخاطب وارد میشود و در سراسر داستان هم ادامه پیدا می-کند. در واقع، ضریب همنویسندگی (همتألیفی) نشاندهندۀ میزان تمایل نویسندگان به همکاری علمی است. 
اینستاگرام

یکم؛ آشنایی با عناوین و محتوای این کتاب­ ها، هرچند به صورت اجمالی، راهنمای پژوهشگران و نویسندگان در نگارش کتاب­ های مناسب برای حج می ­باشد؛ قالب­ هایی که صدوق در این رابطه تجربه کرده، در برخی از موارد ، تکرار نپذیرفته و هنوز قالب­ هایی نو برای نگارش به شمار می ­آید. داروین در پاسخ این ایراد که انسان دارای هوش زیاد و زندگی اخلاقی است و حال این­که میمون­ها چنین نیستند پاسخ می­دهد: میمون­ها نیز از نیروی هوشی برخوردارند و اختلاف آن­ها با انسان از لحاظ درجه و میزان آن است؛ و نیروی هوش نیز طبق قوانین حاکم بر طبیعت تغییر یافته و تکامل پیدا می­کند. هدف از تدوین این کتاب، بررسی و تحلیل دو دیدگاه موجود در مورد خلقت انسان به منظور کشف نقاط قوت و ضعف آنها برای پژوهشگران و علاقهمندان به موضوع است. از جمله آنها آشنایی ما با رباعیات عمر الخیام ( شواربی،17:1954). همان­طور که نویسنده هم اشاره کرده است، تمام برداشت­های ما از ادیان مختلف، فقط یک برداشت است، نه بیان تمام واقعیت. یکی می­باشد. به عبارتی، آن­چه را که خداوند در قرآن برای مسلمین کتاب گردون خلقت آدم و مسائل بعدی او را بیان فرموده است، با این تفاوت که تحریف­هایی که در آن دو آیین بعدها صورت گرفته، آمیخته با برخی از مطالب غیرواقعی و خرافی گردیده است.


بخش اول: نظریه باستان­شناسان و مورخان؛ باستان­شناسان برای زندگی انسان دو نوع تقسیم­بندی مرحله­ای دارند، یکی براساس نوع معیشت و دیگر بر اساس نوع ابزار مورد استفاده. بخش دوم: نظریه انسان­شناسان؛ در کتاب زمینه انسان­شناسی تالیف دکتر حسین ادیبی، در فصل منشاء حیات و تکامل انسان آمده است: تاریخ انسان تنها بخش کوچکی از تکامل سه میلیارد سالِ حیات است و انسان کامل­ترین و پیچیده­ترین موجودی است که در طبیعت می­بینیم. کتاب تطور اجتماعی: گوردون چایلد در کتاب تطور اجتماعی، تقسیم­بندی هِنری مورگان را در دوره­های توحش، بربریت و غیره با استفاده از ابزار و وسایل مکشوفه از دوره­های مربوطِ بررسی نموده و می­نویسد: کلمه تطور در انسان­شناسی و جانورشناسی دعوتی است برای پاککردن دگم­های پیش از تجربه که توسط نیروی ماوراءالطبیعه تضمین شده بود، تا زمانی که انواع، تغییرناپذیر فرض می­شدند هر یک را به صورت چیزی که با دخالت خاص الهی خلق شده است درنظر می­گرفتند. در موارد مختلف فاصله­های زمانی گوناگونی را بازگو می­کنند. «نمیدانستم خودم چیزهایی را که مینوشتم باور داشتم یا نه. در زمینهای که به اختلافنظرهای فکری بر سر مفاد فسیلها یا تفسیرهای متفاوتی از تئوری داروین معروف است، لازم است شواهد کاملی از دیدگاههای مختلف در اختیار دانشجویان قرار گیرد.

 

برچسب‌ها: ،

بازدید:

[ ]