اخبار، آثار جدید موسیقی راک تلفیقی ایرانی، و ابرگروه Bee Gees

او نمیتواند در جایی که به واژۀ سلسبیل نیاز دارد، به جهت تداعی نوعی کامیابی، از واژۀ دیگری استفاده کند. شاعر در موقعیتهای گوناگون به هر دو نوع نیاز دارد. «آقای روحانی در نامۀ خود به پیوندهای دینی و تاریخی میان جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی، اشاره کرد و خواستار توسعۀ روابط دوجانبه شد» (خبرگزاری هنر موسیقی ، 4 بهمن 1393). شبکۀ «العربیة» در ترجمۀ این نامه رئیسجمهور ایران از واژۀ «جمهوری اسلامی ایران» استفاده کرد: «أعرب الرئیس روحانی فی الرسالة عن أمله بمزیدمن تنمیة العلاقات الثنائیة بین البلدین فی المجالات ذات الاهتمام المشترک، وذلک نظراً إلی الأواصرالدینیة و التاریخیة بین الجمهوریة الإسلامیة فی ایران و المملکة العربیة السعودیة» (قناة العربیة، 25 ینایر 2015). اما این روزها به دلیل تنشهای موجود بین ایران و عربستان، رسانههای این کشور از واژۀ جمهوری اسلامی ایران در متون خبری خود استفاده نمیکنند و یا به ندرت و با اغراض خاص استفاده میکنند تا این پیام را به افکار عمومی جامعۀ خود منتقل کنند که ایران، یک کشور اسلامی نیست.


دکتر شفیعی کدکنی از این مبحث، با عنوان جادوی مجاورت یاد میکند و در این زمینه معتقد است: جادوی مجاورت در همه زبانها بوده و هست و خواهد بود و چنان نیست که فقط ما پارسیزبانانیم که بخشی از مقدرات تاریخی و فرهنگی ما را جادوی مجاروت شکل داده است. علیرغم ماهیت قطار غرق شده نمایش، این سریال به براوو بالاترین امتیاز خود را در بازه زمانی خود داد و به حملات موفق هیوستون در سینما و تلویزیون ادامه داد. در 16 ژانویه، او جایزه افتخارات BET برای سرگرمی را با استناد به دستاوردهای عمر خود در بیش از 25 سال در صنعت دریافت کرد. سه روز در ضیافت او به سر بردیم، هنگام خداحافظی پسر خود را به اتفاق ما به خلیج فرستاد و ما سوار کشتیای شبیه حراقه شدیم و پسر امیر در کشتی دیگری نشست. در مورد اقبال اهل موسیقی به غزلهای شیخ اجل، ویژگیهای زبانی هم ایفاگر نقشهای بنیادی هستند. مطابق هفت اصلی که در سازواری غزل سعدی با موسیقی تبیین شد، یعنی سادگی و روانی، وحدت موضوع و اشتراک مضمون، وزن سیال، روایت یک واقعه، وضع واجها، اثرگذاری آهنگ غزل و مبادلۀ میان ابیات و نغمههای موسیقی شیخ شیراز غزل خود را در پیوند با موسیقی کنونی ایرانزمین ارجح نشان داده است.


در هنر موسیقی گفتار، هر جمله و هر کلمه و هر هجایی دارای حدودی از ارتفاع صوت زیر و بم است و هیچ یک از بخشهای گفتار طبیعی بدون استفاده از آهنگ اجرا نمیشود. تاریخ های انتشار متعددی (از جمله موارد ذکر شده در بالا) برای آلبوم در طول سال ها از زمان اولین اعلام آن مشخص شده بود، اگرچه هیچ یک از آنها واقعی نبود. لازم به تذکر است که تنها به ترجمهی آیاتی در متن پرداختهایم که ذکر آن در تبیین فحوای جملات قاضی حمیدی مؤثر است و از ترجمهی کل آیات کاربردی در متن به دلیل سهلالوصولبودن آن یا پرهیز از اطالهی کلام چشم پوشیدهایم. وجود الگوهای آهنگین در کلام بر حسب سازمانبندی دقیقی انجام میگیرد. این روند اگرچه در ذات همه نوع سخنی وجود دارد، ولی در کلام منظوم که با صور خیال پرداخته میشود، بسیار دلنشینتر و تأثیرش در طبایع بیشتر و محسوستر میشود. اگر به سیر و ساختار هر غزل به عنوان یکی از قالبهای سخنسرایی بهتأمل بنگریم، به روند و روالی منطقی میرسیم. هر چند طایفه صوفی با شرکت در یکی از شورشها، اعتماد سابق شاه را از دست دادند و شاه دستور اخراج آنان را از گیلان صادر کرد.


واتساپ

او بابت محبوبکردن موسیقی هیپ هاپ در مرکز آمریکا معروف است و از سوی منتقدان بهعنوان یکی از برترین رپرهای تمام دوران تلقی میشود. مطربان و موسیقیدانان نیز با او بودند و به چینی و عربی و فارسی آواز میخواندند. آوازنیوز اولین پایگاه خبری تخصصی آواز و خوانندگی ایران محسوب میشود که قصد دارد مرجعیت تمام اخبار و اطلاعات موسیقی ایران و جهان و همچنین آخرین آلبومها و آثار خوانندگان را در اختیار مخاطبان قرار دهد. متن کتاب، به همّت استاد و محقّق فقید دکترانزابینژاد با تصحیح و افزودن تعلیقات به زیور طبع آراسته شده و هم اکنون از معتبرترین نسخ مورد استناد و در دسترس محقّقان و استادان و دانشگاهیان قرار گرفتهاست. که در مقدمۀ دیوان غزلیات سعدی به تصحیح غلامحسین یوسفی و هم به قلم وی، استادانه و دلکش، به زیور تفسیری ادیبانه و موسیقایی آراسته و حق لفظ و لحن ادا شده است. انتخاب وزن متناسب با محتوا وسیلهای برای قدرت بخشیدن به مقصود شاعر است؛ برای مثال، «وزنی که مولوی برای هر یک از غزلیات خود انتخاب کرده است، از نظر موزیکالیته با مضمون و درونمایۀ آن نطباق کامل دارد. گویی تخیّل خاقانی بعد از آوردن تصاویر پیاپی و مضمون سازیهای بدیع از عید به سمت هیأت ظاهری و نوشتاری عید رفته و در حروف عید غور کرده و به مناسبت مدح ممدوح حرف عین را مورد مناسبی برای خلق تصویری زیبا و مدح آمیز یافته است


برچسب‌ها: ،

بازدید:

[ ]