اختلافهای سیاسی و اجتماعی موجود در دولت ساسانی و قیامها و شورشهایی

این علم را هم بزرگان دین و هم اهل تعقل و خِرد ستایش کردهاند. آیا در اساس هشام بن حکم ، یونس بن عبدالرحمن ، وسکاک از اسلاف و اساتید فضل ابن شاذان، آن گونه که نویسنده بر آن پای فشرده، معتقد به نوعی تجسیم بوده اند و یا این سخنان، اتهاماتی بی بنیاد بـه صحابیان ائمه (ع) است که نخست در کتب اهل سنت پایه ریزی شده و پس از آن به برخی از کتب فرقـه شناسی شیعی راه یافته است . اختلافهای سیاسی و اجتماعی موجود در دولت ساسانی و قیامها و شورشهایی که در سالهای نخست سلطنت خسرو روی داد نیز اوضاع داخلی شاهنشاهی را آشفته کرد. بنابر نوشتۀ آگاپیوس (jAgapius of Manbi) در کتاب العنوان، هراکلیوس در همان سال نخست سلطنت خود سفیرانی نزد خسرو گسیل کرد تا با او دربارۀ دستیابی به صلح گفتوگو کنند؛ اما خسرو به آنها پاسخ منفی داد (Agapius, 1912: 450).10 بنابر گزارش تئوفانس، خسرو به امید تصرف کامل قلمرو رومیان حتی حاضر نشد که با سفیران هراکلیوس صحبت کند (Theophanes, 1997: 430). جزئیات پیام هراکلیوس به خسرو در هیچکدام از منابع تاریخی نیامده استنخستین تلاش بیزانس برای دستیابی به صلح و توقف جنگ، همزمان با آغاز سلطنت هراکلیوس در سال 610م بود. نخستین سالهای حکومت خسرودوم برپاﻳﮥ اتحاد میان دربار ساسانی و امپراتوری بیزانس بود. پس از افشاریان، زندیان (۱۷۹۶-۱۷۵۰ م) بر اریکه قدرت تکیه زدند و در دوره حکومت آنها شهر شیراز به پایتختی انتخاب گردید و به شهری باشکوه و بزرگ تبدیل شد. این صلح در تلاشهای دیپلماتیکی ریشه داشت که بیزانس پس از مرگ فوکاس و بر تختنشینی هراکلیوس برای توقف جنگ و ر آکادمی ژرف اندیش ن به پیمان صلح انجام داد. سایر کشورها نیز کارهای گستردهای انجام دادهاند. خسرو در این نامه گفته است که تمام سرزمینها و دریاها را بندۀ خود کرده است و تنها شهر قسطنطنیه باقیمانده است که فتح نکرده است و این کار را نیز بهزودی انجام خواهد داد (Sebeos, 1999: 80). ازاینرو، هدف نهایی خسرو از جنگ با بیزانس را باید نابودی کامل امپراتوری دانست و این خواستهای بود که هیچگاه ازطریق دیپلماسی و صلح حاصل نمیشد. اصطلاحات این دو دسته را به سرقت برده و سر و صورتی به متاع بازار خود داده و دل بندگان خدا را از حق، منصرف و مجذوب به خود نموده و آن بیچارهٔ صاف و بیآلایش را به علما و سایر مردم، بدبین نموده، برای رواج بازار خود فهمیده یا نفهمیده، پارهای از اصطلاحات جاذب را به خورد عوام بیچاره داده، گمان کرده به لفظ مجذوبعلیشاه یا محبوبعلیشاه، حال جذبه و حب دست دهد!


» (Sebeos, 1999: 79) در این نامه، خسرو به هراکلیوس پیشنهاد کرده است که خود و فرزندانش را تسلیم کند تا عفو شود. درنهایت خسرو اینبار نیز صلح را نادیده گرفت؛ اما برخلاف بار قبل در پاسخ، نامهای برای هراکلیوس ارسال کرد. این نکته را نادیده نگذاریم که او بههیچوجه در پی مریدپروری نبود، بلکه برعکس میکوشید افکار و اعتقادات خرافی را از ذهن یارانش بزداید و کسانی را که استعداد چنین پالایشی را نداشتند از خود دور کند. اصول عقائد اسلام یعنی ایمان و اعتقاد به سه اصل توحید، نبوت و معاد که شالوده دین اسلام را شکل دادهاست. خوشبختانه جزئیات این سند مهم دیپلماتیک در رویدادنامۀ بینام یونانی موسوم به رویدادنامۀ عید پاک (Chronicle of Paschale) باقی مانده است.گویا نویسندۀ ناشناس رویدادنامه به نسخهای رونوشت از اصل نامه دسترسی داشته است؛ ازاینرو گزارش وی ارزش بسیاری دارد (Howard-Johnston, 2010: 45). متن این نامه از آن نظر جالب توجه است که در آن بزرگان بیزانس با جملاتی خاضعانه به خسرو نوشتهاند که: «از شما التماس میکنیم که مارا شایسته عفو بدانید» (Chronicle of Paschale, 1989: 160). در این نامه تمام تقصیرها برگردن فوکاس، امپراتور سابق بیزانس، انداخته شده است و وعده داده شده است که هراکلیوس، «حکمران باتقوا»، برخلاف فوکاس درصدد جبران قصور رومیان است..


1 - نشیط 2 - ابن محرز 3- حکم الئادی 4 - عمر الوادی 5- سائب خاتمی 6-یحیی ملکی 7- ابراهیم موصلی 8- منصور زلزل 9- اسحق موصلی 10- زریاب 11- احمد بن الطیف البرخسی 12- زکریای رازی 13- ابن خردادبه 14 فارابی 15- ابالفرج اصفهانی 16- خوارزمی 17 رودکی 18- فرخی 19 -منوچهری 20- ابوعلی سینا 21 صفی الدین اوصوی 22- غبدالقادز مراغی و بسیاری دیگر از بزرگان که از آوردن نام تک تک آنها معذورم . سفره هفت سین و هفت میوه از سفرههای نوروزی است که در ایران، جمهوری آذربایجان و تاجیکستان ،افغانستان و بخش های از جغرافیایی نوروز رایج است.در بسیاری از نقاط ایران، جمهوری آذربایجان و برخی از نقاط افغانستان، سفره هفت سین پهن میشود. این توصیه به طرق مختلف توسط اسقف های مختلف در سراسر جهان اجرا شده است. “ستی پیر” به مدت پنج روز باز است و زرتشتیان پس از به جای آوردن آیین ویژه خود، راهی” پیر سبز یا چک چک” می شوند.”پیر سبز یا نیک بانو” از مهمترین زیارتگاه های زرتشتیان جهان است که در فاصله ۶۳ کیلومتری شمال شرقی شهر یزد در منطقه ای کوهستانی به نام “چک چک” و در یک سراشیبی تند و در دره عمیقی در بخش” خرانق اردکان” قرار دارد و از معروفترین معابد زرتشتیان می باشد.

 

برچسب‌ها: ،

بازدید:

[ ]