وایلد پس از ویلیام شونک گیلبرت تبدیل به شاخصترین شاعر و نمایشنامهنویس در سالهای پایانی دورهٔ ویکتوریایی

با این حال اشعار ویکتوریایی جرارد منلی هاپکینز (۸۹-۱۸۴۴) که بهشدت اصیل و مبتکرانه بودند تا پیش از ۱۹۱۸، یعنی سالها پس از مرگش به چاپ نرسیدند. در لندن عصر ویکتوریا نمایشها به شدت به سمت لودگی، هجو موزیکال، اکستراواگانزا و اپرای کمدی رفتند تا حدی که از حیث تعداد و شمار اجرا با تولیدات شکسپیر و نمایشهای جدی از افرادی نظیر جیمز پلانش و توماس ویلیام رابرتسون رقابت میکردند. مشهورترین نمایشنامه سینگ، با عنوان زنباز دنیای غرب پس از اجرا در دوبلین در سال ۱۹۰۷ «باعث شد تا ناآرامی و شورشهایی پس از اولین اجرای آن» در شهر رخ دهد. رکورد اجرای این نمایش در نهایت به ۱۳۶۲ بار رسید اما در ۱۸۹۲ نمایش عمهٔ چارلی با ۱۴۶۶ بار اجرا این رکورد را از آنِ خود کرد. چند نویسندهٔ دیگر با سابقهٔ کار در معادن زغال سنگ در این دوره عبارتند از: لوئیس جونز از ولز جنوبی و هرولد هسلوپ از کانتی دورام. نمایشنامههای وایلد از دیگر آثار ویکتوریایی که حالا دیگر فراموش شدهاند متمایز است و میتوان آثار او را با کارهای نمایشنامهنویسان ادواردی نظیر جرج برنارد شاو (۱۹۵۰-۱۸۵۶) مقایسه کرد. مدرنیسم ادبی (نوگرایی ادبی) در حوزهٔ ادبیات انگلیسی از سالهای آغازین سده بیستم میلادی آغاز شد. هاردی که از رماننویسان مشهور آخرین سالهای سده ۱۹ بود تا سومین دههٔ سده بیست زندگی کرد، اما در سالهای پایانی تنها به شعر پرداخت.


اسکار وایلد پس از ویلیام شونک گیلبرت تبدیل به شاخصترین شاعر و نمایشنامهنویس در سالهای پایانی دورهٔ ویکتوریایی شد. در این داستانها، خونآشامها دندانهای نیش بلندی دارند که با آنها از گردن زندگان خون میمکند و معمولاً دارای قدرتهای فوق بشری از جمله زندگی جاودانگی و پرواز و کنترل و هیبنوتیزم موجوادت زنده به جز خود خونآشام .برای دور کردن خونآشامها طلسمهای ویژهای استفاده میشود. شاهکار وایلد یک کمدی با عنوان اهمیت جدی بودن است که در ۱۸۹۵ منتشر شد. مشهورترین اثر فورستر با عنوان گذری به هند (۱۹۲۴) بازتابدهنده چالشهای امپریالیسم بود در حالی که رمانهای پیشین او بر محدودیتها و ریاکاری جامعهٔ ادواردی انگلستان تمرکز داشت. در میان سریالهای نامبرده، به جرئت میتوان از شهرزاد به عنوان پرفروشترین و پربیننده ترین سریال نمایش خانگی ایران یاد کرد. در نخستین دهههای سده ۲۰ شاعران جرجی همچون روپرت بروک (۱۹۱۵-۱۸۸۷) و والتر دلامر (۱۹۵۶-۱۸۷۳) رویکردی محافظهکارانه نسبت به شعر را حفظ کردند و در آن ترکیبی از رمانتیسم، عاطفهگرایی و لذتگرایی برقرار کردند. از میان دیگر شاعران نوگرای سدهٔ بیستم میلادی به غیر از ویلیام باتلر ییتس، میتوان به تی اس الیوت (۱۹۶۵-۱۸۸۸) اشاره کرد.

واتساپ

این در حالی است که آثار یک مهمترین شاعران نوگرا به نام ویلیام باتلر ییتس (۱۹۳۹-۱۸۶۴) در دورهٔ ویکتوریایی منتشر شدند. در همین سال یک مدرنیست ایرلندی دیگر به نام ویلیام باتلر ییتس درگذشت. از دیگر رماننویسان مدرن در آغاز این عصر پس از جوزف کنراد، میتوان به دوروتی ریچاردسون (۱۹۵۷-۱۸۷۳) صاحب رمان «سقف نوکتیز» (۱۹۱۵) اشاره کرد که در این رمان یکی از اولین نمونههای بکارگیری صنعت جریان سیال ذهن را میتوان دید. هر چند وی را نمیتوان از خیل نوگرایان دانست اما آثار او نقش انتقالی بین ادبیات ویکتوریایی و ادبیات سده بیست را بازی کرد. از میان ادیبان مهم بریتانیایی بین دو جنگ جهانی باید به شاعر اسکاتلندی هیو مکدیارمید (۱۸۹۲-۱۹۷۸) اشاره کرد که آثارش را از دههٔ ۱۹۲۰ به بعد منتشر کرد. در این میان سیمون (رافی گاورون)، مرد جوانی که ادعا میکند یک رسانه روانی بین انسان و مردگان است، با او تماس میگیرد و میگوید که از آن طرف قبر پیامی برای او دارد. این فیلم نه تنها به طور قانونی یک اثر ترسناک است، بلکه به طور غیرمنتظرهای خنده دار نیز هست، و البته برای هرکسی که به اندازه کافی فیلم اسلشر دیده است تا قوانین نانوشته را از روی قلب بداند، لذتی بزرگ است.


نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۸/۰۴/۰۹ منتشر شده و در تاریخ ۱۴۰۰/۱۰/۲۱ توسط پوریا محمدی پیوند بهروزرسانی شده است.برای تجربه ترس و هیجان، حتما نیاز نیست که پای فیلمهای ترسناک بنشینید؛ با گوش دادن به قصهها، افسانهها و خرافههای محلی قدیمی و رفتن به مکانهای وهمآور و خوفناک نیز میتوانید سفری سرشار از هیجان و دلهره را داشته باشید.در این مطلب، با سفری به فضای وهمانگیز گورستانهای قدیمی، قلعههای متروکه و کلبههایی که قصهها و افسانهها از در و دیوارشان سرازیر میشوند و مناطقی که برداشتن هر گام در جایجای آنها ترسناک و نفسگیر است، همراه شما خواهیم. یکی از مهمترین تغییرات این عصر که از دهههای ۱۹۳۰ و ۱۹۴۰ آغاز شد، سنت نگارش رمانهای مربوط به طبقهٔ کارگر توسط نویسندگانی که زمینههای کارگری داشتند بود. جوزف کنراد (۱۹۲۴-۱۸۴۳)، رماننویسی که زادهٔ لهستان بود نخستین اثر مهم خود با نام دل تاریکی را در ۱۸۹۹ و لرد جیم را در ۱۹۰۰ به چاپ رساند.


برچسب‌ها: ،

بازدید:

[ ]