آموزش در حوزه های علمیه قم

اگر طالب علوم الهی با هدف مشخصی به حوزه آمده بود و اگر حوزه برنامه معیّن و روشن و جالبی می داشت هرگز آن طالبان علم سر از مراکز دیگر در نمی آوردند. مثلاً برای کسانی که می خواهند در رشته های دیگر ادامه تحصیل دهند شهریه تحصیلی در نظر گرفته شود یعنی مقداری بر شهریّه قبل افزوده گردد و کسانی که می خواهند مدرِّس و معلم باشند شهریّه مدرّسی و معلمی را دریافت کنند و کسانی که می خواهند در پستهای اداری حوزه و غیره کار کنند ماهیانه معمول آن جا را دریافت دارند و روشن است که اکثریّت طلاب غیر اینها هستند و باید آنها را به حسب معلومات و خصوصیات ذاتیشان به گروههای گوناگونی تقسیم کرد و هر گروهی را به جایی گسیل داشت. استعداد زیاد و کار کشنده آنان به برنامه خاصی ضمیمه می شود که به ذوق سلیم خود و یا با کمک از برخی از علما آن را گزیده اند و گرنه بسیاری از استعدادهای ارزشمند موجود در این مراکز مقدس یا فرار را بر قرار ترجیح می دهند و یا بدون نتیجه از بین می روند
اینستاگرام

بنابراین اگر قِدمت تحریر و عدم تناسب اغراض یا غرض تدریس و پیچیدگی نثر این کتابها را به نامناسب بودنشان با مراحل تحصیلی ضمیمه کنیم معجون بسیار بسیار شگفت آوری به دست می آید که هیچ هاضمه ای توان هضم و حلّ آن را ندارد. برای اینکه ایران امروز بیش از هر چیزی احتیاج به اخلاق دارد ، تا بنیاد یک جامعۀ مترقی و در عین حال سالم بتواند بریزد؛ و قبل از هر چیز وجدان کار و اخلاقیات مورد نیاز آن است که امیدوارم از حرف و آرزو به عمل در آید! دارکولییسم در قانون چهارم مانیفست خود، وجدان را بهترین تکیهگاه برای بشر معرفی میکند. این در حالی است که امروزه، رشد سریع فناوریهـای ارتبـاطی و اطلاعـاتی ، دستیابی به بازارهای جدیدی را در زمینه گردشگری فـراهم آورده اسـت و اگـر ابزارهـای نـوین ارتباطی در حوزه تبلیغات، با توجه به نقش و کارکرد خاص خود، با آگاهی کامل و به درستی بـه کار گرفته شوند، می توانند نقش مهمی در توسعه این صنعت درآمدزا ایفا کنند. از این روی بسیاری هستند که سالهای متمادی در حوزه ها اشتغال دارند و هرگز به نتیجه مطلوبی نائل نشده و نخواهند شد. بسیاری از طلاب بعد از مدتی که در حوزه تحصیل می کنند حوزه را ترک کرده و شتابان به سوی دانشگاه می روند.


کرده و دانشجویان را به مرحله بعد ارتقا می دهند! تجربه ثابت کرده است که گزیدن راههای ویژه نقش اساسی را در بهتر فهمیدن مطالب غامض بازی می کند. تنها تعدادی معدودی هستند که نسبتاً به نتیجه می رسند و صد البته اگر برنامه دقیقی حاکم بود و همه موظّف به اِجرای آن برنامه درست و موفّقیت آمیز بودند نه تنها آنان به مراحل عالی تری نایل می شدند و در رشته های گوناگونی متخصص می گردیدند بلکه بسیاری در پرتو آن به کمالات عالیه می ر ایران پارس اس ام اسند و قهراً پشتوانه محکمی برای حوزه ها به وجود می آمد. از همه اینها اضطراب انگیزتر آن است که هیچ گونه تعهد و تضمینی برای پرداخت آن وجود ندارد. در این جا ممکن است اشکال وارد شود که آخر این همه کارها که گفتید بودجه لازم دارد و حوزه که قادر به تأمین ایران پارس اس ام اسدجه زیاد نیست پس با کدام بودجه به حل این مشکلات بپردازد؟ زیرا اگر استاد سطح فکر کسانی را در نظر بگیرد که یک دور یا دو دور یعنی ده یا بیست سال به این درسها حاضر شده اند مسلم است که درس برای اکثر حاضران مفید نیست و اگر درس را مطابق فهم شرکت کنندگان جدید القاء کند بدون شک برای شرکت کنندگان قدیمی بی فایده خواهد بود.


تنها برنامه ای که شاید برای این غرض و مانند آن شکل گرفته جلساتی است که به عنوان دروس اخلاق مطرح است که انصافاً در مقام عمل دچار سردرگمی عجیبی هستند و بیشتر به جلسات وعظ و نصایح شباهت دارند تا به کلاسهای درسی که برای هدایت گروه خاصی به راه و روش خاصی تشکیل می شود. چرا مسؤولین حوزه ها برای رفع این موانع و حشتناک حرکت نمی کنند آیا نمی دانندطلاب و اساتید برای پیدا کردن جایی که درس بگیرند و مباحثه کنند و حجره ای که در آن مطالعه و استراحت کنند و خانه ای که در آن تحقیق و تالیف کنند و نیز سرپناهی برای زن و فرزندانشان باشد با خدّام مساجد و مقابر و موجرین درگیرند و درمانده؟ ناگفته پیداست که ضرر این گونه کلاسها از نفعشان بیشتر است. متأسفانه در حوزه های علمیه غالباً به مقدمات بیشتر می پردازند تا به اصل مطلب و علتش هم نبودن برنامه و ابهام هدف است که قبلاً بدان اشاره شد. به همین گونه سال تحصیلی را به پایان می برد. نتیجه اش مبهم ماندن مطالب بلکه نر ایران پارس اس ام اسن به بسیاری از مطالب کلاس است.


برچسب‌ها: ،

بازدید:

[ ]