تکرار اصلیترین مشخصۀ شعر نظامی است

تکرار اصلیترین مشخصۀ شعر نظامی است، چه تکرار واج و کلمات چه تکرار تصاویر. در هر نوع تکرار به شرط خوش آهنگی و هماهنگی میتواند با ایجاد موسیقی خاصّ بر دل بنشیند و لذّت بخش و تأثیرگذار باشد. شعر را میتوان آمیزه­ای از سه عنصر موسیقی، نقاشی و زبان دانست که این سه عامل از هم جدا­ناپذیر است و هر یک از این عوامل بر روی دیگری مؤثّر است. به عنوان مثال «باید رفت» به صورت «رفت باید» یک فرم ثابت در ساختهای مصدری است. وارونگی و قلب ترتیب طبیعی ساخت فعل در ساختهای مصدری نیز از رایجترین پدیدهها در کلام نظامی است. که یکی از زیباترین اوصافی است که درباره زغال آورده شده است. هر شاعر بنا به سبک شخصی یا مطابق با سبک دوره­ای خود به یک یا چند عامل توجّه بیشتری دارد، به طور کلّی ­باید گفت در یک نمونۀ شعر ناب، صورخیال، موسیقی و زبان باید با یکدیگر هماهنگی داشته باشند تا بتوانند رسالت خود را به گونه­ای صحیح به انجام برسانند، در صورت عدم تناسب یکی با دیگری شعر تأثیر لازم را بر خواننده نخواهد گذاشت. یک شاعر توانا کسی است که شعرش هم از نظر صورت و هم از نظر معنا در اوج باشد و شاعر موفّق کسی است که تنها به یک جنبه از شعر خود نپردازد؛ بلکه صورت و معنا را در کنار هم در نظر بگیرد و نظامی توانا در جرگه این قبیل شاعران است.

 
واتساپ

ذوق یا ذائقه پیش از کانت بیشتر بر خوردن و چشیدن متمرکز بوده و با تلاش او این قوه از سطح ذائقهای برای خوردن و مزهکردن غذاها بیرون آمده و در تشخیص و تمییز زیبایی، چه طبیعی و چه هنری به کار رفته است. آنر یکی از شرکتهای حوزه فناوری است که طی چند سال اخیر علاوه بر تولید گوشیهای هوشمند، در حوزه گجتهای پوشیدنی نیز گامهای مثبتی برداشته است. فرهنگستان زبان و ادب فارسی برای بسیاری از واژههای غربی معادلی فارسی وضع کرده است؛ اما متأسفانه این معادلیابی گاه بعد از جاافتادن واژه بیگانه عرضه شده است و گاه معادل گذاشتهشده چندان سلیس و روان نیست که فارسیزبان بتواند بهراحتی از واژه برگردان فارسی استفاده کند. استفاده از مارکها و برندهای برتر دنیا موضوعی است که در کشورهای مصرفکننده و جهان سومی گاه آنقدر پررنگ میشود که تبدیل بهنوعی ارزش و برتری در برابر محصولات و تولیدات داخل کشور میشود. فعل اصلی استفاده میشود؛ امّا نظامی گویی در این طرز ساخت یک قلب و وارونگی انجام میدهد به عنوان مثال «خواهم آورد» به صورت «آورد خواهم» یک ساخت پایدار برای فعل مستقبل در کلام نظامی است. زبان شعر نظامی آمیخته با تکرار است، گویی تکرار نه به عنوان یک صنعت؛ بلکه به عنوان یک خصیصۀ زبانی در جوهر شعر او وجود دارد.


شعر نظامی از حیث تنوّع در صنعت تکرار قوی و غنی است، علّت این است که در شعر او تنوّع تکرار بیشتر است، به طوری که در کنار تکرار واژه چه به شکل همگونی ناقص و چه همگونی کامل، تکرار واج را نیز با بسامد بالا مشاهده میکنیم، در حالی که تکیۀ دیگر شاعران بر یکی از انواع تکرار؛ یعنی تکرار کلمه یا تکرار واج است. این مقاله از رویکرد سوم حمایت و این هدف را دنبال میکند که ابتدا به توصیف سینمای پست مدرن بپردازد، عناصر آن را در یکی از فیلمهای سینمای ایران یعنی صندلی خالی (1387) ردیابی نمایند و سپس نسبت گفتمانی آن را به لحاظ نظری تفسیر نماید. زبان علاوه بر انتقال معنا ظرفیتهای گسترده و متنوّعی دارد که شناخت کارکردهای آن یکی از عناصر موفقیت هر شاعر است. یکی از عناصر زیبایی کلام نظامی که بار موسیقایی شعر او را افزایش میدهد، کاربرد ویژۀ تأکیدی است. بهره­گیری­ شاعر از عناصر طبیعی ­نظیر ­­انواع­ گلها، درختان، اجرام­ فلکی­ و کوه و دشت، ابر، باد و باران، تشخیص، تکرار، وصف، تبدیل، حذف و تأکید در آثار نظامی بسامد بالایی دارد. در کل قدرت تصویرسازی او انسان را به شگفتی وا میدارد چنان زیبا عناصر طبییعت را کنار هم میچیند و قهرمان خود را مانند نگین میان آن مینشاند که خواننده حیرت زده میشود.

در سینمای پست مدرن نگره مؤلف مسألهدار است چراکه مؤلف معلول زبان، قدرت و ناخودآگاه است و لذا روای یا وجود ندارد یا خود در شبکه دلالتی فیلم محو میشود. او همواره در پی انتخاب بهترین سخن است. با نگاهی گذرا به وضعیت موسیقی این دوره می­توان دریافت که هنجارهای اصلی موسیقی در دورۀ شاهرخ و بازماندگانش به صورت ثابتی شکل می­گیرد و از طرفی هنر موسیقیازلحاظنظریو عملی از وجود پایگاه ثابتی به مرکزیت هرات برخوردار می­شود؛ به نحوی که دورۀ سلطان حسین بایقرا نیز بر همین مبنا به تکامل خود ادامه می­دهد. هیوستون در نسخه ایتالیایی ایکس فاکتور ظاهر شد ، جایی که او "قبض میلیون دلاری" را اجرا کرد و نقدهای عالی دریافت کرد. در یک آگهی تبلیغاتی دکتر پپر که در 28 مه 2009 عرضه شد، اولین قطعه رسمی از Detox را برای اولین بار اجرا کرد . هیوستون همچنین آهنگ "I Look to You" را در جشن BET 2011 با کیم بورل ، خواننده گاسپل- جاز ، که در مرکز استیپلز، لس آنجلس برگزار شد، اجرا کرد. نام و تخصص این موسیقیدانان در گزارش­های تاریخی بدین­گونه ذکر شده است: خواجه شهاب­الدین عبدالله بیانی که در قانون4 تبحر داشته است، خواجه عبدالله صدر که مدتی در دیوان وزارت مشغول بوده و قانون را بسیار زیبا می­نواخته است، مولانا بنایی که در علم موسیقی و ساختن تصنیف،استادی چیره­دست بوده است، استاد قل محمد که ساز غژک5 را نیکو می­نواخت و شاگردان بسیاری داشته است، همچنین نام هنرمندان دیگری در این عرصه چون میرک زعفران، حافظ قزاق، استاد سید احمد، استاد شاه قلی، استاد حسین، استاد شیخ نایی، مولانا محمد جامی (برادر عبدالرحمن جامی)، خواجه یوسف برهان، خواجه محمد کنکر، میر محمد کابلی، مولانا سائلی، پهلوان محمد ابوسعید و غیره نیز به چشم می­خورد (میرخواند، ج11، ص5935؛ دولتشاه سمرقندی، ص515؛ دوغلات، ص320؛ خواند میر، حبیب­السیر، ج4، ص348؛ صفوی، ص167؛ بنایی، ص2؛ نثاری بخاری، ص182-183؛ خواند میر، دستورالوزرا، ص374؛ واصفی، 1961، ج1، ص23؛ خواند میر، مآثرالملوک، ص243).


برچسب‌ها: ،

بازدید:

[ ]