انتخاب موضوع به معنی شکل دادن طرح فکری مطلب است

اگر مختصات و ویژگی های تاریخ نویسی محلی دنیوی را پرداختن به پیشینه، تأسیس و بنیاد گیری شهرها، وجه تسمیه آنها، حوادث سیاسی منطقه ای، جغرافیا، فرهنگ و اقتصاد یک ایالت و منطقه بدانیم، باید گفت اغلب تواریخ محلی ایران در زمره تاریخ نویسی های محلی دنیوی قرار می گیرند. بهره مندی از کتابخانه اردلانی ها و کتابهای تاریخی موجود در آن و نیز علاقه شخصی به تاریخ، او را بر آن داشت که تاریخی در احوال خاندان اردلان و تاریخ سیاسی کردستان به نگارش درآورد. یکی از مأموریتهای رسانهها، بهرهبرداری سیاسی از رویدادهایی است که همه روزه در گوشهوکنار جهان اتفاق میافتد. پس از چهار مضراب، پیشدرآمد است که از شروع داستان حکایت میکند و در مقابل مطلع شعر مینشیند. وزن در شعر و موسیقی یکی از عوامل مؤثر در انگیزش حس شنوایی انسان به شمار میرود. احیا با واکنشهای مختلفی از سوی منتقدان صنعت موسیقی رو به رو شد. آنچه در آثار موسیقایی به برکت قریحۀ سعدی در غزلسرایی و مهارت موسیقیدان در نوازندگی و خوانندگی به وقوع میپیوندد، چنین است: شعر حاوی پیامی است که شاعر آن را به کمک اندیشهها و تصاویر هنری ابلاغ میکند و از کار او یک مضمون فکری مناسب با موسیقی و دمساز با نغمههای آن به دست میآید.


اینستاگرام
 

این خانه یکی از سازمانهای غیردولتی است که با مجوز سازمان بهزیستی در سال 1382 با پنج کودک بیسرپرست کار خود را در کنار بارگاه ملکوتی ثامنالحجج علی بنموسیالرضا(ع) آغاز کرد و در حال حاضر سرپرستی پنجاه نفر را بهعهده دارد. پس از حمله به تأسیسات نفتی عربستان سعودی، انور قرقاش وزیر مشاور امورخارجه امارات به این حمله و اکنش نشان داد و در صفحه توئیتر خود نوشت: «تبریر الهجوم الإرهابی و الغیر المسبوق علی منشآت أرامکومن باب تطورات حرب الیمن مرفوض تماماً» (@anvargargash، 16 سپتامبر 2019). رسانههای ایران در ترجمه این جمله چنین نوشتند: «توجیه حمله به تأسیسات آرامکو از دریچۀ تحولات جنگ یمن به طور کامل مردود است» (ایرنا، افکارنیوز، عصر خبر و قدس آنلاین، 26 شهریور 1398). در جستوجویی که در رسانههای مختلف خبری ایران داشتیم، هیچیک از این رسانهها در ترجمۀ «الهجوم الإرهابی» واژۀ «الإرهابی» را ترجمه نکردند، بلکه همه آنها در ترجمۀ آن به واژۀ «حمله» اکتفا کردند. از نظر او مخاطب باید اهل تفکر و تأمل باشد نه تقلید و پس­رُوی: «این سخن در حوصله هر کسی نگنجد، خاصه در آن مرد مقلد که وی را بر رشته تقلید راست کرده باشند» (احمد جام، 1372: 163). «اندر این حدیث اسرار بسیار است آن را که خداوند این حدیث است و آن را که نه خداوند این حدیث است، هر چند که بیشتر شنود منکرتر و کافرتر باشد» (احمد جام، 1372: 123). «هیچ خویشتن بین و مقلد و قرای بی­معرفت و عابد بی­علم و مشایخ سالوس­گر هرگز ازین کتاب بَر نخواهند خورد.


انتخاب موضوع به معنی شکل دادن طرح فکری مطلب است، نه خود آن. به عبارت بهتر، آنچه از مضمون و موضوع غزل به اندیشه و تصویر هنری و از آن به مضمون دستگاههای موسیقی راه میبرد، نشاندهندۀ فعالیتی است که در آن ابزارهایی به تصویر درمیآید تا فکری را به صورت یک پیام هنری ارائه کند. این سازواری میان موسیقی و غزل وقتی گویا و رساست که اندیشۀ اصلی محمول موسیقی، بتواند به تار و پود تصویرهای غزل جان بخشد و استنتاج فکری واحد را از کل اثر ممکن سازد. «کسانی که فیلم می­سازند در همان مملکتی زندگی می­کنند که بیشتر تماشاگران آتی اثر آن­ها زندگی می­کنند و مشکلات و چشم­اندازهای آن­ها برای آینده تا حدودی مشترک است؛ این فیلم­سازان جز این­که در فیلم­هایشان به حد افراط به فانتزی روی آورده باشند، چیزی از دل­مشغولیهای (واقعی) خود را گیریم که تنها برای جلب تماشاگران می­گنجانند. این روند اگرچه در ذات همه نوع سخنی وجود دارد، ولی در کلام منظوم که با صور خیال پرداخته میشود، بسیار دلنشینتر و تأثیرش در طبایع بیشتر و محسوستر میشود. در 28 دسامبر، طلاق حل شد و Dre بیشتر دارایی و درآمد خود را به دلیل قرارداد پیش از ازدواج حفظ کرد، اگرچه او باید ظرف یک سال تسویه حساب 9 رقمی را بپردازد.

این یک واقعیت است که ترجمۀ واحدی برای یک متن وجود ندارد و مترجمان مختلف میتوانند براساس تجربه، سیاستهای رسانهای و باورهای شخصی برای یک متن، ترجمههای مختلفی داشته باشند. نیک بخت آن است که از دیگران عبرت گیرد و بدبخت آن است که دیگران از وی عبرت گیرند(همان/ ص2). 33- بیانات رهبری در دیدار جمعی از اصحاب فرهنگ و هنر. جایی که موضوع در آن نضج میگیرد و واقعه با آن آغاز میگردد. وجود الگوهای آهنگین در کلام بر حسب سازمانبندی دقیقی انجام میگیرد. الگوهای آهنگ کلام، خود نوعی موسیقی است که علاوه بر تأثیر بر برخی مقولههای دستور زبان، مثل جملههای اخباری و انشایی، میتواند حامل اطلاعاتی از حالات روحی و عاطفی و احساسی گوینده باشد. روش مورد استفاده در تحقیق حاضر، تحلیل نشانهشناختی است. در جریان گفتار، هر جمله و هر کلمه و هر هجایی دارای حدودی از ارتفاع صوت زیر و بم است و هیچ یک از بخشهای گفتار طبیعی بدون استفاده از آهنگ اجرا نمیشود. دکتر شفیعی کدکنی از این مبحث، با عنوان جادوی مجاورت یاد میکند و در این زمینه معتقد است: جادوی مجاورت در همه زبانها بوده و هست و خواهد بود و چنان نیست که فقط ما پارسیزبانانیم که بخشی از مقدرات تاریخی و فرهنگی ما را جادوی مجاروت شکل داده است.


برچسب‌ها: ،

بازدید:

[ ]