مبانی نظری و کارکردهای عملی جایگاه مخاطب در نگاه سخنوران

علی سلمانی در کتاب زیباشناسی کانت: هماهنگی آزاد خیال و فاهمه تألیف کنت راجرسون از معادل «زیبایی آزاد» برای محمول حکم ذوقی محض و از «زیبایی مقیّد» برای محمول حکم ذوقی غیرمحض و بابک احمدی در حقیقت و زیبایی از «زیبایی آزادانه» و «زیبایی قیاسی» بهره میگیرد. این کتاب به دستور و خواست مانکجی نوشته شده و ادوار مختلف تاریخ کردستان و ایلات و فرقه های مختلف کرد و پراکندگی جغرافیایی آنان ونیز اوضاع و احوال کردستان و مناسبات امرای کرد با صفویان و قاجارها را در بر می گیرد(همان/ ص ص187-190). پس از تأخیر دیگری بر اساس تولید آثار هنرمندان دیگر، Detox سپس برای انتشار در سال 2010 برنامه ریزی شد، پس از 50 Cent's Before I Self Destruct و Eminem's Relapse ، آلبومی که دکتر Dre بخش عمده ای از وظایف تولید را بر عهده داشت. تمایز بین آزاد و تبعی، برای ردهبندی اشیا نیست؛ بلکه تمایزی است بین دو قسم درک مختلف از کل مقرون به غاییت. این فهرست میتواند ادامه یابد؛ اما همین تعداد معادلگذاری برای آگاهی از طیف معانی این دو نوع زیبایی کافی است. اما هنوز میتوان پرسید اگر نقد متافیزیک تخریب چیزی باشد که به گذشته تعلق دارد، برای آینده چه چیز به ارمغان میآورد؟

 
تلگرام

عقل متافیزیکی عقلی جزماندیش است اما عقل نقاد به محدودیتها و حیطه تواناییهای خود آگاه است. هدف او در واقع نقد عقل متافیزیکی و قرار دادن عقل نقاد به جای آن بود. دکارت نخستین متفکری بود که تلاش کرد هر آنچه را از پیش به وی به ارث رسیده است، مورد تردید قرار دهد و نظام فکری تازه ای بنیان نهد اما نظام تازه وی نتوانست از اساس متافیزیکی فلسفه سنتی بگسلد. نیچه به ویژه نظام ارزشگذاریهای موجود در بطن فلسفه متافیزیکی را مورد حمله قرار داد. متافیزیک چیزی نیست جز وضع یک بنیان یا زیرنهاده که بتوان هر چیز دیگری را به آن ارجاع داد. همان توقعی را از من نداشته باشد که زنهایشان از یک شاهزاده دانمارکی یا یک نجیبزاده انگلیسی دارند. در واقع دو واژه جوهر و سوژه بیانگر یک چیز ند که همان بنیان یا زیرنهاده است. ترفند متافیزیک دو تا کردن جهان است: جهان ایدهها و جهان تصاویر، جهان علیا و جهان سفلی، جهان درون و جهان بیرون.p>

چه شباهتها و چه تفاوتهایی میان این دو هست؟ مسئله این است تا چه حد میتوان در این فاصلهگیری موفق بود؟ همچنین واسازی، تلاش برای پاسخگویی به این پرسش است که چه چیز« پس از» متافیزیک میآید؟ زیبایی آزاد: زیبایی قائم به ذات و زیبایی صرفاً مقیّد را برای نوع زیبایی مقیّد به مفهومی در نظر میگیرد (زیبایی مشروط). نوازندگی هنرمند ایرانی در فستیوال معتبر لندن گردآوری توسط گروه موسیقی ممتازنیوز داوود آزاد روز قبل، ۴ تیرماه در فستیوال موسیقی «art in action» به روی صحنه رفت. با از دست رفتن استقلال سیاسی، استقلال اقتصادی و فرهنگی آن نیز از بین رفت. افزون بر این به نظر می­رسد اتمام حجت، روشی است که در آن اختیار و آزادی فرد به وی گوشزد می­گردد و در اصطلاح، گوینده آزادی فرد را مخاطب قرار می­دهد و این یکی از شرایط وعظ مؤثر نیز هست تا فرد در پذیرش و رد موضوع احساس جبر نکند.


امینم با فروش تخمینی بالغ بر ۲۰۰ میلیون از آثارش، یکی از پرفروشترین هنرمندان موسیقی در تاریخ است. این راویها شامل پرسپکتیو دوربین، یکی از شخصیتها، چشم دوربین دستی، مرد مرده و سگ هستند. » یکی از پرطرفدارترین آثار او محسوب میشود. او عقلانیت متافیزیکی را عامل سرکوب نیروهای حیاتی، ناخودآگاه و غریزی معرفی نمود. او دوگانهانگاری موجود در تفکر متافیزیکی را ویژگی برجسته آن تلقی میکرد. در واقع، هدف او از تاریخ نویسی بازگویی علل وضع نابهنجار اجتماعی و سیاسی و فرهنگی کردستان است تا عقلای قوم را به اصلاح این وضع پریشان برانگیزاند. این زیبایی به اعیانی منتسب میشود که تحت مفهوم و غایتی خاص قرار میگیرد. فن آوریهای مختلفی در این راه مورد استفاده قرار گرفته است. عزتالله فولادوند در کتاب فلسفۀ کانت از معادل «زیبایی آزاد» و «زیبایی صرفاً تبعی» استفاده میکند. محمدرضا ابوالقاسمی در کتاب زیباشناسی چیست؟ نظر یا لوگوس در آنچه نیچه متافیزیک میخواند جلوهگر میشوند. در حوزه مطبوعات و کتاب، آنچه توجه بیشتری از سوی جوانان به آن معطوف است، منابع و مکتوباتی علمی هستند که میزان دانش و آگاهی افراد را بالا میبرد. ما باید در حیطه تجربه خود باقی بمانیم و سعی نکنیم «امری را بیش از آنچه از تجربه ممکن درباره آن حاصل میشود بشناسیم و یا مدعی شویم که درباره امری که فرض بر آن است که متعلق تجربه ممکن نیست، کمترین شناختی درباره تعیین ماهیت او چنانکه فینفسه هست داریم» (کانت، 1367: 202). اما آیا کانت به این شیوه از دام متافیزیکی که دکارت در آن افتاده بود جسته است؟ پاسخ منفی است.


برچسب‌ها: ،

بازدید:

[ ]