عمارت باغ گلستان

ویرانههای این شهر در سال ۱۹۶۱ بهطور تصادفی، توسط ظاهرشاه هنگام شکار کشف شد. البته برخی از اعضای ثبت شده متعلق به سازمان قبایل هم پیمان سیلتز هستند؛ زیرا در هر دو مورد، اخلاف یک قبیله اغلب با افراد دیگر از قبایل متفقین ازدواج کردهاند، و بهطور کلی جزو آمار هردو قبیله شمرده میشوند. صنایع دستی مثل قالین بافی، گلیم بافی، شال بافی و صنایع نساجی دستی دیگر مثل بافتن پارچههای پنبهای، پشمی، ابریشمی، حجاری و نجاری، معماری و غیره دولت توجه زیادی داشت. هنرمندان مدرن برای بیان شخصی، فرمهای کلاسیک را کنار گذاشتند و به موازات مدرنیته ابداعات بسیاری را پدیدآوردند که توسط دیگر هنرمندان در سراسر جهان تکرار شدند. کالاپویا (به انگلیسی: Kalapuya) یک گروه قومی بومی آمریکاست که دارای هشت گروه مستقل است که با سه گویش قابل درک متقابل صحبت میکنند. بدنه بیرونی بنا از نوع سنگ محلی اسپرجخون و دارای حجاریهای سنتی است که از لحاظ معماری شبیه و در بیشتر موارد همشکل عمارت شهرداری است؛ مخصوصاً طاقهای پنجرهها و کنگرههایی با نقش گل در انتهای دیوارها که میتوان به عنوان تکه جداشده ساختمان شهرداری از آن یاد کرد.


عمارت باغ گلستان که امروزه زیر نظر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان شرقی است و در چند سال گذشته مورد بازسازی و احیای مجدد قرار گرفتهاست، در اسفند ماه ۱۳۸۵ با افتتاح موزه کاریکاتور در قسمت غربی این ساختمان که اولین موزه در خاورمیانه و آسیا و پنجمین در دنیاست، دوباره مورد بهرهبرداری قرار گرفت. تا اینکه از سال ۱۳۶۰ بعد از تخریب ساختمان کتابخانه مرکزی در سه راه طالقانی تبریز توسط شهرداری تبریز، به عنوان کتابخانه مرکزی تبریزاز طرف شهرداری به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی واگذار گردید و مورد بهرهبرداری قرار گرفت. موجودی کتابهای این ساختمان در سال ۱۳۷۸ همزمان با افتتاح ساختمان جدید کتابخانه مرکزی تبریز به چهارراه لاله انتقال یافت. این دانشکده که در نخستین دوره فعالیت خود از اقمار دانشگاه فارابی بهشمار میرفت، پس از دومین دوره جذب دانشجو، همزمان با انقلاب اسلامی، تعطیل و مجدداً پس از انقلاب فرهنگی و به سال ۱۳۶۲ بازگشایی شد؛ در این مقطع دانشکده پردیس اصفهان به عنوان یکی از دانشکدههای مجتمع دانشگاهی هنر اقدام به پذیرش دانشجو در رشتههای کارشناسی مرمت آثار تاریخی، صنایع دستی و نقاشی نمود و همراستا با سایر ارگانهای متعدد متولی آموزش دانشگاهی هنر ازجمله دانشگاه فارابی، صنایع دستی و نقاشی، دانشکده هنرهای تزئینی و مدرسه عالی موسیقی به ایفای نقش پرداخت.  
تلگرام دانشکده هنرهای تجسمی و کاربردی، همزمان با استقلال دانشگاه هنر اصفهان و به سال ۱۳۶۹، فعالیت خود را آغاز نمود. این دانشکده به مرور زمان و با گذشت سالیان متمادی فعالیت در آموزش هنر، به تدریج گسترش یافت تا آنجا که در سال ۱۳۷۹ با دایر نمودن پنج رشته در مقطع کارشناسی هنرهای تجسمی و معماری، یک رشته در مقطع کارشناسی ارشد پیوسته معماری و دو رشته در مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته مرمت و جذب امکانات فیزیکی و تجهیزات آموزشی به عنوان دانشگاه هنر اصفهان به ایفای نقش پرداخت. عمارت توحیدخانه در گذشته خانقاه صوفیان و دراویش بودهاست و در زمان پهلوی اول به صورت متروک رها شده و گفته میشود به اصطبل چهارپایان تبدیل شده بود. ایجاد نمونه ای از یک دانشگاه کارآفرین برای استقرار دانشهای میان رشتهای و سازگار کردن دورههای آموزشی و پژوهشی با نیازهای کشور در قلمرو فرهنگ، هنر و گردشگری از اهداف اصلی این دانشکده بودهاست. دانشکده پژوهشهای عالی هنر و کارآفرینی یکی از پنج دانشکده دانشگاه هنر اصفهان بهشمار میرود. «خانه هنر تبریز پلمب شد».


«خانه هنر تبریز در چنبره بخشینگری». «کاربری خانه هنر تبریز عوض نمیشود». گروه مرمت دانشگاه هنر اصفهان، در نوع خود، نخستین نهاد آموزش این رشته ارزشمند در کشور محسوب میشود که از سال ۱۳۵۵، به عنوان نخستین گروه آموزشی این دانشگاه، در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ناپیوسته (با دو گرایش) به تربیت نیروی انسانی متخصص میپردازد. «دانشگاه هنر اصفهان» به عنوان محور آموزش عالی رشتههای هنری در استان اصفهان در ابتدا با نام «دانشکده پردیس اصفهان» و به سال ۱۳۵۵ با هدف تربیت نیروهای متخصص در زمینه حفظ و نگهداری آثار و ابنیه تاریخی تأسیس شد و به عنوان اولین مرکز آموزش عالی ایران در زمینة مرمت، فارغ التحصیلان دورههای کارشناسی باستانشناسی، نقاشی، معماری داخلی، ساختمان، شیمی و نساجی را به عنوان دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد مرمت ابنیه و کارشناسی ارشد مرمت آثار تاریخی پذیرش نمود. بر اساس اظهار سازمان زمینشناسی و اکتشافات معدنی کشور کمربند ملایر - اصفهان مهمترین محور روی و سرب ایران است. دانشکدهٔ مرمت این دانشگاه در دو سازهٔ قدیمی شهر اصفهان (خانه داوید و خانه سوکیاس) قرار گرفتهاست. این دانشگاه یکی از ۴ دانشگاه تخصصی کشور در زمینه رشتههای هنری بشمار میرود و از نظر رتبه علمی در بسیاری از ردهبندیهای ایرانی و بینالمللی در جایگاه نخست قرار دارد.


برچسب‌ها: ،

بازدید:

[ ]