چهره های شاخص و ماندگار

از دیدگاه اسلام، جهانشناسی به جهان محسوسات محدود و منحصر نیست و گسترده وسیعتری از جهان دیدنی را شامل میشود. نظریه دیگر او کهکشان اندیشه نام دارد که دقیقا نقطه عکس نظریه دهکده کوچک جهانی است او با دلایل مستدل ثابت می کند جهان رو به انفجار اندیشه های گوناگون است و پیش بینی می نماید بزودی تعداد وب سایت های اینترنتی به چندین برابر جمعیت کره زمین برسند . امام حسین7 به عمر سعد فرمود: «خدا رحم تو را قطع کند که رحم مرا قطع کردی و مراعات خویشی مرا با رسول خدا9 ننمودی» (طبری، 1387ق، ج 5، ص446؛ ابن طاووس، 1414ق، ص166). در پایۀ اول، فقط در یک جا نشانۀ ارائۀ دانش چندفرهنگی ریاضی و سه جا ساخت دانش چندفرهنگی را میتوان مشاهده کرد که خیلی بهتر از این میتوانست به دنیای واقعی دانشآموزان اتصال یابد. براساس نتایج دادهها میتوان گفت در کتاب ریاضی پایۀ دوم، تلاش بیشتری درجهتِ مضمون ارائۀ دانش چندفرهنگی ریاضی نسبتبه پایۀ سوم اتفاق افتاده است؛ هرچند به نظر میرسد در هردو کتاب، این مضمون آنچنان که شایسته است، مدنظر قرار نگرفته است. دوم اینکه بهجز ویژگیهای مشترک بسیار اندکی که میان پندنامه و منظومههای مسلّم عطار وجود دارد، تقریباً درصد بیشتری از زبان بهکاررفته در متن پندنامه، هم ازنظر کاربرد واژهها و اصطلاحات و هم ازنظر نحو و دستور کلام مغایر و مخالف با زبان شعری عطار است؛ بنابراین با توجه به اینکه زبان شعری عطار ساده و متمایل به زبان نثر و ویژگیهای نحوی آن آشنا و مأنوس با زبان عامیانه و متداول در محاورۀ مردم پارسیزبان است، نمیتوان او را سرایندۀ منظومههایی دانست که در رعایت اصول و موازین زبانی و شعری، دچار لغزش و سستی شده است و پندنامه هم از این منظومهها مستثنی نیست.

توییتر

برای همین یهودیان علاقه خاصی نسبت به او دارند آنان عید فصح که سالگشت این آزدی است را هر ساله جشن می گیرند . اما هِرمس خدای بازرگانی و بازرگانان بود و به نظر ما بعید میآید که بتواند با موسیقی سر و کاری داشته باشد؛ ولی از نظر دور نباید داشت که او در عین حال پیک و قاصد خدایان دیگر نیز بود. شفیعی کدکنی از نخستین کسانی است که به این اثر نگاه محققانه دارد. ایرانیان، افغانها، تاجیکها، ترکها، یونانیان، دیگر مسلمانان آسیای مرکزی و مسلمانان آسیای جنوب شرقی در طی هفت قرن گذشته به شدت از میراث معنوی رومی تأثیر گرفتهاند. بهخصوص اینکه پایۀ اول، شروعِ رفتن بهسمتِ دنیای انتزاعی ریاضیات است و باور دانشآموزان به ریاضی در این دوره شکل میگیرد؛ بنابراین برنامهریزان درسی ریاضی باید از این جهت به کتاب ریاضی پایۀ اول توجه اساسی کنند. این پژوهش، همانطور که گفته شد، با استفاده از رفتوبرگشت مبانی نظری چندفرهنگی در حوزۀ آموزش ریاضی ازطریقِ تلفیق دیدگاههای بنکس (1993؛ 2019) که استراتچنز (1995) و استمن (2010) برای آموزش ریاضی بازخوانی کردهاند و دیدگاه ویست (2001) و روسا و اوری (2016)) و دادههای میدانی حاصل از کتابهای درسی ریاضی دورۀ اول ابتدایی به چهارچوبی جدید برای تحلیل چندفرهنگی در برنامۀ درسی ریاضی دست یافت که شامل سه مؤلفۀ ارائۀ دانش چندفرهنگی ریاضی، ساخت دانش چندفرهنگی ریاضی و بهبود نگرش چندفرهنگی ریاضی است.


دربارۀ مضمون ساخت دانش چندفرهنگی ریاضی، کتاب درسی ریاضی دوم ابتدایی اندکی بهتر عمل کرده است و در مضمون بهبود نگرش چندفرهنگی ریاضی، کتاب ریاضی پایۀ سوم بهتر بوده است. مقایسۀ ارتفاع قلۀ دماوند در ایران و اورست و یا توچال با دنا، مثال خوب دیگری از این مضمون در پایۀ سوم است. 1. حداقل به فاصله چهار تا پنج نسل قابل شناسایی در این زمینه زندگی نموده و میکنند. وی با سنجشی آماری اذعان نموده حدود چهار هزار آیه- که حجمی معادل دوسوم کل آیات قرآن را در برمیگیرد- دارای ماهیتی تاریخی است (حکیم، 1410: 9). فارغ از این ادعا که ناظر به وجود آیات تاریخی مطرح شده است، مناسبات قرآن و تاریخ را نباید در این محدوده منحصر دانست، بلکه بهصرف آشنایی ساده با مطالعات قرآنی میتوان شاهد تنوع گستردهای از حوزههای مشترک میان این دو بود. آن مورخ نامور با همة فضل و هنر برای خوشایند ممدوحش قیاسی معالفارق نموده است و سلطانی غرق اندر گرداب غرور و آلوده به شرابخواری یعنی مسعود غزنوی را با آیهای از قرآن یاد کرده که وصف سرداری است متنعّم به نعمت خدای توانا با نام طالوت! یافتههای میدانی دلالت از آن دارند که سکونت گروه دوم یا مهاجران متأخر از اواخر دهه 50 خورشیدی آغاز شده است.


ایمهوتب یک دانشمند همهچیز دان بود که در حوزههای مختلف فعالیتهای بشری تبحر داشت، به ویژه در معماری و مهندسی. و به مطالعه و تحقیق در سیره انبیا، تاریخ و قصص عرب، اشعار جاهلیت، ادبیات و احوال اولیا و عرفا پرداخت. تاریخ وفات جابربن حیان در حدود سال ۱۹۴ هجری شمسی نوشته شده است. نتیجه: آسیب های ماهیچه ای - اسکلتی بعد از تقریبا 8 ماه تمرین غیر حرفه ای در هنرجویان دف و سه تار, شیوعی برابر آسیب های نوازندگان حرفه ای (ارکستر) سازهای کلاسیک دارند. سپس این قلمرو توسعه یافت تا این که اولین ویرایش دایرةالمعارف بریتانیکا در یک بخش، در یک دوره سه ساله از 1768 تا 1771 میلادی منتشر شد و دوباره در سال 1790 در فیلادلفیای امریکا منتشر گردید و به تدریج تکمیل شد. یافتههای این پژوهش نشان میدهد درمجموع، چندفرهنگی در کتابهای درسی ریاضی سه پایۀ اول ابتدایی جایگاه چشمگیری ندارد و این امر با یافتههای پژوهشهای هواسبیگی، ملکی، صادقی و قادری (1397)، عینی، یزدانی و صادقی (1397)، هواسبیگی، ملکی، صادقی و قادری (1396)، جوکار (1396)، عبدلی سلطاناحمدی، نادری، شریعتمداری و سیف نراقی (1395) و مکرونی و بلندهمتان (1393) نیز همخوانی دارد.


برچسب‌ها: ،

بازدید:

[ ]