فعالیت های فرهنگی وآموزشی زرتشتیان در دورۀ رضا شاه

بله، شاید بازیهایی چون دزدان دریایی سید مایر (Sid Meier’s Pirates!) زندگی دزدان دریایی را دقیقتر شبیهسازی کنند، ولی مجموعه بازیهای جزیرهی میمون جهانی هیجانانگیز را پیش روی ما قرار دادند که از شخصیتهای جالبی - مثل لچاک (LeChuck)، دزد دریایی مخوف - و ابزار بهدردبخوری - مثل مرغ پلاستیکی با یک قرقره وسط آن - پر شده بود. در سال ۱۹۹۰، لوکاس آرتس یک بازی ماجرایی به نام راز جزیرهی میمون منتشر کرد که در عین طنزآمیز بودن به بازنمایی موردعلاقهی ما از عصر طلایی دزدان دریایی تبدیل شد. در بازی اول جهان بازی حالوهوای قرونوسطایی داشت، ولی بهلطف پیشرفتهای تکنولوژیکی در فیبل ۳ به انقلاب صنعتی نزدیک شد. بالا رفتن از یک ساختمان تاریخی معروف مثل کلوسیوم، جاسوسی تمپلارها در دمشق و دویدن در بوستون زمان انقلاب آمریکا هم برای نردهای تاریخ جذاب است، هم برای علاقهمندان به ماجراجویی. نکتهی جالب دربارهی دئوس اکس - چه بازی اصلی، چه انقلاب بشریت (Human Revolution) - این حقیقت وحشتناک است که آیندهای که به تصویر میکشد، بهطور وحشتناکی باورپذیر به نظر میرسد. این بازی دربارهی پسر جوانی است که راهی سفری حماسی برای نجات دنیا میشود. بهشتی نژاد در کتاب لنبان نقل میکند که روایاتی مبنی بر قرارگیری معبد یهودیان و قبر یکی از بزرگان آنها در محل مسجد لنبان بوده است ولی این موضوع را در هیچ منبعی نیافته است.


بخشی از گزارش پادشاهی گشتاسپ در شاهنامه به تصریح خود فردوسی، سرودۀ دقیقی توسی است که حکیم توس با ذکر این ابیات در میان سخن خویش مانع نابودی آنها شده است. اینکه یک بازی ۱۶ بیتی بتواند این همه سال پس از انتشارش همچنان الهامبخش بازیکنان باشد و آنها را تحتتاثیر قرار دهد، واقعاً فوقالعاده است و باعث شده کرونو تریگر به این فهرست راه پیدا کند. به جای اینکه این دو بازی با محیطهای شلوغ و کلکل بین شخصیتها به جهانشان انرژی تزریق کنند، به این جهان اجازه میدهند که خودش خودش را ابراز کند. در هر بازی، یک قهرمان تکوتنها در کنار یک همراه صامت راهی سفری میشوند تا سازههای طبیعی غولپیکر و تهدیدآمیز را نظاره کنند، آن هم در حالیکه در پسزمینه صدای باد و گرد و غبار شنیده میشود. این کتاب معتبرترین متن دینی نزد مسلمانان است و مسلمانان آن را «معجزه» و «سند اثبات پیامبری» محمد میدانند. افراد خلاقی که پشت ساخت این بازیها قرار دارند میدانند که زمینهی وقوع گیمپلی بهاندازهی خود گیمپلی مهم است، شاید حتی بیشتر. به نظر میرسد اوکسی توسین و وازوپرسین به روابط پردوام و قوی ارتباط دارند. وفائی و سبحانینژاد (1394) دربارۀ دروس تاریخ و اجتماعی متوسطه به 24 مؤلفه اشاره کردهاند که عبارتاند از: معرفی فرهنگهای مختلف، توجه به رویدادهای مختلف تاریخی، ایجاد زمینۀ درک متقابل از سیر تحول فرهنگهای مختلف، توجه به تفاوتهای فرهنگی اقوام، کمک به درک و بهبود ارتباطهای بین فرهنگی، گنجاندن تنوعی از تجارب و نظرات گروههای قومی و
مایکروسافت فرهنگی، گنجاندن مطالبی دربارۀ نحوۀ روابط فرهنگی، کمک به درک و تحمل آرای متفاوت از فرهنگهای دیگر، توجه به ایجاد زمینۀ درک نقش همۀ فرهنگها در شکلگیری تمدن و تولید دانش، کمک به درک و احترام به ادیان و مذاهب گوناگون، آشنایی کلی با آموزههای ادیان و مذاهب توحیدی، انعکاس اعیاد، مناسک، جشنها و آدابورسوم مرتبط با اقلیتهای فرهنگی، کمک به اطلاع از مکان زندگی پیروان ادیان و مذاهب مختلف، انعکاس نواحی جغرافیایی مربوط به اقوام مختلف، احترام به حق متفاوتبودن در راستای فرهنگ خاص خود، شرح نحوۀ همزیستی مسالمتآمیز با گروههای دیگر، ارائۀ مباحثی دربارۀ حقوق بشر در برنامۀ درسی، کمک به رفع نگرشهای نژادی در دانشآموزان، توجه به مفهوم صلح و دوستی، احترام به حق حفظ زبان قومی برای اقلیتها، توجه به آموزش زبانهای قومی و محلی، پیشداورینکردن دربارۀ افراد، قومیتها و فرهنگهای خاص، کمک به پذیرش تنوع، تکثر و قبول آن بهعنوانِ واقعیتی طبیعی از زندگی انسان و تعریف تکالیف چندفرهنگی برای دانشآموزان در کتابهای درسی.


با اینکه این بازی از کلیشهی «قهرمان جوان که شمشیری افسانهای در دست دارد» پیروی میکند، ولی سیستم باور منحصربفرد آن که حول محور استفاده از مانا بهعنوان منبع انرژی و موازنهسازی آن میچرخد، باعث شده که جهان مانا بسیار خاص به نظر برسد و جایگاه آن در این فهرست محفوظ باشد. وقتی جهان یک بازی اثری عمیق و واقعی روی بازیکنان داشته باشد، نمونهی بارز جهانی خاص است. با توجه به اینکه کمتر چیزی مستقیماً توضیح داده شده و بسیاری از اطلاعات به تخیل خود شما واگذار شدهاند، اورکوئست جهانی است که در آن واقعاً میتوانید به هر کسی که دلتان میخواهد تبدیل شوید. جهان این دو بازی - در عین پیوند کمرنگشان - بهشکلی ظرافتمندانه و در عین حال قدرتمند شرح داده میشود، درست مثل داستانشان. حسنسلطان اورامی حکمران اورامان تخت و دو برادرش با هزار تفنگچی همراه با خَدَم و حَشَم درخور توجه به حضور شاهزاده رسیدند. در زمان حیات خسرودوم، تلاشهای بیزانس برای پیشبرد این دیپلماسی هیچگاه محقق نشد؛ اما بدون توجه به مذاکرات سابق، بررسی چگونگی صلح میان دو طرف پس از مرگ خسرودوم امکانپذیر نیست. مفهوم اصطلاح «اطلاعات» را بدون تعریف داده، نمیتوان درک نمود. با این حال، بعضی ویژگیها بدون تغییر ماندهاند، مثل شهرهای سنگفرششده، جادو و جوکهای بیتربیتی و توالتی.


راز مانا دنبالهای برای فاینال فانتزی ادونچر (Final Fantasy Adventure) برای گیمبوی است، ولی این بازی موفق شد با تثبیت کردن اساطیر و افسانههای غنی خودش هویتی مستقل پیدا کند. به تدریج در هنگام ضعف پادشاهان، مقام سلطنت بازیچهای در دست آنان شد. پس از اینکه ریگان اکثریت نمایندگان را در اواخر ماه مه به دست آورد، بوش با اکراه از رقابت خارج شد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در تهران به پایان برد، آنگاه وارد خدمت دولتی شد و در مشاغلی چند خدمت کرد. مجموعهی جزیرهی میمون سبکسرانه، گاهی احساسی و همیشه مفرح است و جهانی دارد که ما آن را جزو بهترینهای دنیای گیم حساب میکنیم. طبل کوچک ۱۹ سانتیمتر قطر دارد و ۹ سانتیمتر عمق. در این بازیها میتوان در وقایع تاریخی بزرگ شرکت کرد و با یک سری از بزرگترین شخصیتهای افسانهای تاریخ در باورنکردنیترین مکانهای تاریخی همکاری کرد. یکی از عواملی که باعث شده جهان متروید بسیار بهیادماندنی باشد این است که در بازیهای این مجموعه تنها چیزی که میتوان به آن تکیه کرد خود این جهان و آشنایی با آن است. جهان گستردهی سفر چیزی فراتر از سبک هنری چشمنواز، شنهای درخشان و رنگهای زیبا است. جهان متروید بدونشک یکی از بهترینّها در تاریخ گیم است، ولی در عین حال جهانی است که کمترین علاقه را برای بازدید از آن داریم./p>

 

برچسب‌ها: ،

بازدید:

[ ]