بهانهُ تأسیس استحکامات نظامی

بهانهُ تأسیس استحکامات نظامی، دفاع از مال التجاره شرکت در این شهر بود. این متن را در حدود سال 650م نویسندهای ناشناس نگاشته است و از منابع بسیار مهم و دست اول برای دوران سلطنت خسرودوم به حساب میآید. 8. دربارۀ ادعای خونخواهی خسرو از فوکاس بنگرید به: (طبری، 1378: 312) و میخائیل سریانی (Michael the Syrian, 1993: 121) روایاتی مشابه و مهم دارند. این بدان میماند که ما در بیابانی درختهایی را میبینیم در یک رده پهلوی هم ایستادهاند و یک جوی آبی از زیر پای آنها کشیده شده، و چون میدانیم که این کار از خود درختها نتواند بود، پی میبریم که باغبانی آنها را کاشته و جویی برایشان کنده، و به جستجوی آن باغبان و جایگاهش میپردازیم، و در آن میان کسی از میان ما درختها را نشان داده میگوید: «آن باغبان خود همینهاست»، آیا ما به سخن او نخواهیم خندید؟ جدا از مباحثی که در رابطه هند و ایران در دوران اساطیری چون سفر گرشاسب به هند3 (اسدی طوسی،1362: 12) و یا روابط بین این دو در دورانهای عیلامی، هخامنشی، سلوکی و اشکانی وجود داشته، اما شناخته­ترین سابقه حضور ایرانیان در هند، حداقل به دوران انوشیروان می رسد که به دنبال کسب آگاهی از دانشهای هندی بودند. <

در واقع، در حوزه نظریه اطلاعات، ساختاری سلسله مراتبی وجود دارد که از «داده» (موجودیت خام) شروع شده، به «اطلاعات» (موجودیت خامی که به صورتی هدفمند توسط عامل انسانی سازماندهی شده است)، سپس به «دانش» (موجودیتی غیر مادی که تنها در ذهن انسان بوده و بر مبنای منابع اطلاعاتی مختلف شکل می گیرد) و در نهایت به «خرد» (موجودیتی چنان اثیری که هرگونه تلاش در جهت تعریف آن عاقلانه به نظر نمیرسد) ختم میشود. درباره «مغرب اسلامی» گفتنی است، هرچند به مجموعهای از سرزمینهای فتحشده به دست مسلمانان در ساحل غربی اقیانوس اطلس میگویند که اندلس، یکی از مهمترین بخشهای این مجموعه است، لکن به دلیل اهمیت اندلس و مصر، بایسته است در مقالهای دیگر، به معرفی تکنگاریهای عالمان این دو سرزمین درباره توسل و زیارت پیامبر پرداخته شود. از دوره صفوی (۱۷۳۲-۱۵۰۱ م) مذهب تشیع به عنوان مذهب رسمی ایران معرفی گردید. ولی در سالهای اخیر بیشتر با نام رویدادنامۀ خوزستان معرفی میشود. رفتار دوستانه اولیه با فرمانروایان هندی، تفرقه اندازی بعدی و جدالها و ستیزهای خانگی در هند سبب شد تا به تدریج اهمیت تجاری شرکت مزبور به اهمیت سیاسی منجر شود و بتواند در عرصه های سیاسی نیز نقش آفرین گردد. اثر مزبور بر خلاف کتابهائی که بعدها در نجوم اسلامی نوشته شده و مولفین آنها اصل عربی این اثر برجای نمانده است و تنها یک نسخه به زبان لاتین در دسترس می باشد که از نسخه مسلمه مجریطی ریاضی دان و منجم مسلمان که در قرن دهم میلادی (چهارم هجری) در قرطبه کار می کرد ترجمه شده است.


در قرن شانزدهم میلادی حداقل سه رونوشت از روی این نسخه تهیه شد که دارای ارزش مستقل نیستند. توماس برای ضبط اخبار سالهای پایانی قرن ششم میلادی و همچنین نیمۀ نخست قرن هفتم میلادی، بهطور عمده از منابعی استفاده کرده است که بیشتر آنها امروزه به دست ما نرسیده است. 4. این کتاب را در نیمۀ قرن هفتم میلادی نویسندهای ناشناس نگاشته است. پس از این مقدمات، پیاپی و بدون نظم و ترتیب خاص، مباحثی را مطرح کرده است؛ مباحثی که در آنها موضوعات تقوا، زهد، قطع علاقه از دنیا و نیز سیاست، نظافت، بهداشت، ادب و آداب شهرنشینی یافت میشود. نظم یوسف و زلیخا را به اشارة حسنخان، شیرازه بسته است. بعد از برکناری از منصب تدریس نظامیه بغداد ، هرکس که پیش او به جهت استفاده علمی می رفت ، به وی می گفت :« هم اکنون نان من به خریدن تهیه می شود و خانه ام به کرایه دادن ، مبادا که شما نیز از وظایف مدرسه دور شوید ، بروید نزد آن کسی که به جای من در آن مدرسه منصوب شده درس بخوانید » بعد از آن شیوه تنهایی ، عزلت و گوشه گیری ورزید و از آمیزش با اهل زمان دوری گزید .


23. یعنی اهل حذیب (ḥdyb)که بهصورت یونانی آدیابنه نیز مشهور است. وی توان بالایی در سخنوری داشت و به عنوان یکی از شخصیتهای محترم آمریکایی نیز شناخته میشود. یک نظرسنجی که در نسخهٔ آنلاین روزنامهٔ اسپانیایی مارکا انجام شد، نشان داد که لیونل مسی با رأی ۷۷ درصدی بهترین بازیکن جهان شناخته میشود. از این جهت تا سالها با نام رویدادنامۀ بینام گوییدی شناخته میشد. همچنین مدارس دخترانه وابسته به این مؤسسه نیز از پیشگامان ورزش بانوان و کشف حجاب در یزد و استفاده از لباسهای نوین بودند (همان: ۳۷۰۴۸/۲۹۷). «فعالیتهای سی سال اول کمپانی در آسیا دو هدف اصلی را دنبال می کرد: گسترش مراکز تولیدی وابسته به خود و تقویت بنیادهای مالی در برابر هلندیها و پرتغالیها.« (Bassett,1998:4) مشهورترین مداخله کنندگان انگلیسی رابرت بارون کلایو (Robert Baron Clive) موفق شد در جنگ پلاسی(Plassey) در سال 1757 قلمرو نواب سراج الدوله، و پس از آن تا سال 1760 سرتاسر بنگال را به تصرف در آورده و خود را حاکم مطلق بنگال اعلام نماید. دُهلَک: ساز کوبه ای یک رویه ای است که شامل دو طبل بوده و در منطقۀ گردیز رایج است. مهمترین این شرکتها متعلق به انگلیسیها بود که بر رقبای خود چیره شدند و پس از 1612م. با ایجاد نظام سرمایه گذاری مشترک توانستند سودهای کلانی به دست آورند.

 

برچسب‌ها: ،

بازدید:

[ ]