دست نوشته های یک اقتصاد خوان

در مسئله تورم نیز همینگونه بوه است. تمام موارد فوق مطرح شد تا اهمیت فرهنگ عامه در شکل گیری نادرست انتظارات را تبیین کنم. متاسفانه این انتظارات نادرست در مسئله توافق هسته ای نیز وجود دارد. 1 می تواند به عنوان یکی از بزرگترین دستاوردهای دیپلماسی در تاریخ معاصر قلمداد شود. توافقی که می تواند اقتصاد ایران را در معرض تغییر قرار دهد. اما اکثر اقتصاددانان بر این موضوع اتفاق نظر دارند، که ایران پس از توافق، به یکباره نمی تواند تحول شگرف اقتصادی داشته باشد. باشیم (کما اینکه در روزهای اخیر هم اینگونه بوده است) اما باید اذعان داشت که ساختار اقتصاد ایران تحت الشعاع متغیرهای بسیار مهم دیگری است که ارتباطی به تحریم و توافق ندارد. اقتصاد ایران دارای مشکلات مهم ساختاری در بخشهای نهادی است و با رفع تحریمها، این مشکلات همچنان باقی خواهند ماند. پس فراموش نکنیم که فرهنگ عامه با دانش و اطلاعات، عملکرد اقتصاد را قضاوت خواهد کرد نه با دانش علم اقتصاد. بنابراین لازم است تا دانش عموم مردم ایران از اقتصاد افزایش یابد، تا قضاوت درست داشته باشند و انتظارات درست شکل دهند. قطعاً توافق هسته ای دستاوردی بزرگ در تاریخ معاصر ایران است، و در صورت مدیریت صحیح بازخوردهای اجتماعی اقتصادی اش، می تواند در بلند مدت به عنوان سکوی پرتاب اقتصاد ایران قلمداد شود. البته برای بیان تخصصی تر از فرضیه انتظارات عقلایی باید، بین تعبیر ضعیف و قوی آن تفاوت قائل شد، البته فرضیه انتظارات عقلایی به آن معنا نیست که کارگزاران اقتصادی می توانند آینده را به صورت کامل پیش بینی کنند. البته یکی از نقدهای اساسی وارده بر انتظارت عقلایی نیز همین مورد است که، کارگزاران اقتصادی چگونه دانش «مدل صحیح» اقتصاد را کسب می کنند، با توجه به این مورد که خود اقتصاددانان در این زمینه دارای مجادلات جدی هستند. اما در این زمینه باید گفت که نوشتار حاضر به دنبال تحلیل فرضیه انتظارات عقلایی نیست، تنها وجود مفهوم انتظارات، و اثراتش بر اقتصادریال برای بازتحلیل نوشتار کفایت می کند.

در آن زمان، سیستم برتر اندازهگیری، تولید ناخالص ملی (GNP) بود. با اینحال، برخی اقتصاددانان و سیاستگذاران در دهه ۱۹۵۰ شروع به زیر سؤال بردن GDP کردند. برای مثال، برخی از آنها شاهد تمایلی برای پذیرش GDP بهعنوان شاخصی قطعی از موفقیت یا شکست یک کشور بودند، و اینها علیرغم آن بود که GDP نتوانست سلامت، شادی، برابری و سایر عوامل رفاه اجتماعی را در نظر بگیرد. به بیان دیگر، این انتقادات توجه را به فاصلهٔ بین پیشرفت اقتصادی و پیشرفت اجتماعی جلب کرد. با اینحال، برخی از مقامات مثل آرتور اوکان، اقتصاددان انجمن مشاورین اقتصادی جان. اف. کِنِدی، بر این باور بودند که GDP شاخص قطعی موفقیت اقتصادی است و مدعی بودند که هرگونه افزایش GDP موجب کاهش بیکاری میشود. ارزش افزوده هر کالا و خدمت برابر است با ارزش آن کالا یا خدمت منهای ارزش کالاها یا خدمات واسطه ای بکار رفته در آن. میدانیم هر محصول تولید شده در اقتصاد باید چندین مرحله را طی کند تا به محصول نهایی تبدیل شود.

دادهها به صورت سالیانه و برای سالهای 2005-1970 بکار گرفته شده است. که در آن بردار متغیرهای درونزا است که شامل متغیرهای Roilp قیمت حقیقی نفت خام، rgex مخارج حقیقی عمومی دولت، rgdpi تولید ناخالص داخلی حقیقی صنعتی، inf تورم، reex نرخ ارز مؤثر حقیقی و rimp واردات حقیقی است. در این مقاله نشان داده شده است که شوک منفی قیمت نفت در توضیح نوسانات تولید ناخالص داخلی شدیدتر از شوک مثبت آن است. در مورد نوسانات مخارج واقعی دولت بیشترین نقش در توضیح واریانس این متغیر توسط نوسانات خود متغیر توضیح داده شده است. در پایان نتیجهگیری شده است که نوسانات شدید مثبت قیمت نفت نرخ واقعی ارز را افزایش داده که این خود یکی از نشانههای بیماری هلندی است که قیمت واردات را کاهش و قیمت صادرات را افزایش میدهد. همچنین کاهش هزینههای دولت پیرو نوسانات منفی قیمت نفت نمیتواند پایدار و همیشگی باشد. پیرامون اثرات نوسانات قیمت نفت بر اقتصاد، تحقیقات مختلفی در ایران و جهان صورت گرفته است.

علاوه بر موارد ذکر شده روش های جدیدی مانند دانلود فیلم های آموزشی پایه دهم رشته علوم انسانی و یا گام به گام دروس پایه دهم انسانی نیز پیشنهاد می شود. هر ساله زمان ثبت نام کتب درسی دهم رشته علوم انسانی متوسطه دوم حدودا از تیر ماه آغاز شده و تا اواسط شهریور ادامه دارد که برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید مقاله زیر را مطالعه نمایید. برای اطلاع از جدید ترین اخبار مربوط به مدارس مختلف و دوره تحصیلی دانش آموزان می توانید عضو کانال تلگرام مدارس هیوا شوید. همچنین کارشناسان مرکز مشاوره تحصیلی هیوا می توانند با ارائه خدمات مشاوره تحصیلی تلفنی شما را در تمامی مراحل تحصیلی دانش آموز راهنمایی نمایند. 1- ✔️ چگونه می توان نسخه pdf کتاب درسی اقتصاد دهم رشته علوم انسانی متوسطه دوم را دریافت کرد ؟ ✔️ شما می توانید با مراجعه به این مقاله، نسخه pdf کتاب درسی اقتصاد دهم رشته علوم انسانی متوسطه دوم را دانلود نمایید. 2- ✔️ آیا دانلود کتاب درسی اقتصاد دهم رشته علوم انسانی متوسطه دوم هزینه ای دارد ؟ ✔️ خیر . لینک دانلود کتاب درسی اقتصاد دهم رشته علوم انسانی متوسطه دوم به صورت رایگان در این مقاله قرار داده شده است .


برچسب‌ها: ،

بازدید:

[ ]