رتبه واقعی اقتصاد ایران در جهان چند است؟

بورسان-مجتبی نظری : بانک جهانی (World Bank) مقدار تولید ناخالص داخلی (GDP) کشورها در سال ۲۰۲۰ را هم به دادههای خود اضافه کرده که در آن تولید ناخالص داخلی ایران به زیر ۲۰۰ میلیارد دلار رسیده است. در نمودار زیر میتوان مسیر طیشده دو کشور ترکیه و عربستان را نیز در ده سال گذشته مشاهده کرد. نکته جالب توجه آن که تولید ناخالص داخلی ایران در محاسبات صندوق بینالمللی پول (IMF) حدود ۶۳۵ میلیارد دلار گزارش شده است که اختلاف شدیدی با رقم اعلامی بانک جهانی دارد و حتی روند آن نیز نسبت به سال 2019 صعودی است. تولید ناخالص داخلی کشورهای ترکیه، ایران و عربستان در سال 2020 به قیمتهای جاری به ترتیب برابر با 719، 635 و700 است که بنا به این شاخص تولید ایران بعد از 2015 مجددا روند صعودی نیز گرفته است. در واقع طبق محاسبات بانک جهانی اقتصاد ایران در مسیر کوچک شدن گام برداشته؛ اما محساب صندوق بینالمللی پول اقتصاد ایران را در حال رشد نشان داده است. اما چرا چنین اتفاقی افتاده است؟

علاوه بر این، نتایج به خوبی نشان دهنده تاثیر مثبت جهانی شدن بر انتشار گاز دیاکسید کربن است. یکی از موارد شاخص جهانی شدن، سرمایه گذاری مستقیم خارجی است و ضریب این متغیر فرضیه پناهگاه آلودگی را در ایران تایید می کند. به عبارتی خروج سرمایه از کشورهای توسعه یافته به سمت کشورهای در حال توسعه ای مانند ایران رابطه ای مثبت با تشدید آلودگی دارد. در ایران قوانین زیست محیطی ضعیف تر است. است. همچنین افزایش جمعیت نیز طبق نظریات اقتصادی از عوامل مخرب محیط زیست و به تبع آن انتشار گاز دیاکسید کربن خواهد بود. رابطه بلندمدت برآوردی با روش ARDL نتایج رابطه بلندمدت با روش FM OLS را تایید می کند. به عبارتی در بلندمدت فرضیه کوزنتس برقرار است. جهانی شدن تاثیر مثبتی بر انتشار آلاینده co2 دارد. بخش صنعت با داشتن سهم 12 درصدی از تولید ناخالص داخلی تقریبا 16 درصد از منابع انتشار آلاینده CO2 در اقتصاد ایران را به خود اختصاص داده است.

اما اولاً قاطبه مردم با اغتشاشگرانی که مأموریتشان آدمکشی، تخریب اموال عمومی و خصوصی، ایراد خسارت به مغازهها و کسب و کارها، ارعاب و تهدید و شرارت و جنایت بود، همراهی نکردند و ثانیاً این اغتشاشگران موجب شدند مطالبات واقعی و مشروع مردم به حاشیه رانده شود. بدینترتیب، شماها در روزنامه جمهوری اسلامی،با حمایت از اغتشاشگران،آیا مطالبات مشروع مردم را برجسته کردید یا بخشی از قطعات پازل سرویسهای جاسوسی سیا و موساد و MI6 برای ناآرام کردن ایران را چیدید؟ 5- نقش 8 سال مدیریت اشرافی مدعی اعتدال و اصلاحات، در ویران کردن زیرساختهای اقتصادی و ثبت بدترین رکوردهای اقتصادی غیرقابل انکار است و اگر مردم معترض هم باشند،قبل از هر چیز به آن مدیریت پشتهمانداز و بیصلاحیت است. شما در وقوع این فاجعه اقتصادی چه نقشی ایفا کردهاید؟ 6- بخشی از فجایع اقتصادی موجود و انباشت موجود زیر سر ریلگذاری غلط برجام و معطلکردن کشور در این چرخه معیوب است. 7- در موضوع انتخابات،مدعیان اصلاحات و اعتدال به جای یک نامزد ریاست جمهوری و یک لیست برای انتخابات مجلس، چند نامزد ریاست جمهوری و چند لیست جداگانه داشتند و با این وجود و با بیاعتمادی مردم روبهرو شدند.
توییتر

آمریکا و متحدان آن در اروپا، بهتدریج به این نکته وقوف پیدا کردند که اگر ایران را در حوزه نفت، تجارت خارجی و بهویژه مالی و بانکی تحریم کنند، میتوانند فشار عظیمی بر آن وارد کنند. در واقع جنگ اقتصادی و روانی را جایگزین جنگ متعارف کردند که برای آنها کمهزینهتر بود. متأسفانه به دلیل درکنکردن اهمیت اقتصادی و سیاسی این شیوه جنگ در دوره دولت دهم و لجاجت آقای احمدینژاد، رئیسجمهور وقت ایران، پرونده ما به شورای امنیت رفت و شش قطعنامه علیه جمهوری اسلامی صادر شد. با اجماع بینالمللی که علیه ایران شکل گرفته بود، وضعیت ایران دشوار شده بود. در دولت یازدهم، آقای روحانی دریافت که رفتن به میز مذاکره میتواند ثمربخش باشد. در پی مذاکرات طولانی موافقتنامه برجام به امضا رسید که به اعتقاد من بزرگترین دستاورد جمهوری اسلامی در عرصه دیپلماتیک به شمار میرود. به نظر شما این امکان وجود داشت که آسیبپذیری اقتصاد ایران از تحریمها کاهش یابد؟

 

برچسب‌ها: ،

بازدید:

[ ]